Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

”USA:s Tegnell” rasar efter att ha använts i Trumps reklamkampanj

Publicerad: 12 Oktober 2020, 06:41

Dr. Anthony Fauci säger att hans uttalande tagits ur sin kontext och att han inte gett sitt medgivande till att medverka, USA gör sig redo för att bryta upp Google och brittiska influencers startar fackförbund.


Det amerikanska smittskyddsinstitutets chef Anthony Fauci gick i natt ut och kritiserade det Republikanska partiet och Donald Trump för att han utan sitt medgivande använts i en reklamfilm för presidenten. I reklamfilmen tycks Fauci säga att ingen i världen gjort mer än Trump för att motverka spridningen av coronaviruset, det rapporterar ABC News. Fauci säger själv att kommentarerna är tagna ur sin kontext, syftar på federala smittskyddsläkare och att han aldrig öppet stöttat en politisk kandidat. Sedan tidigare råder det något av en kylig stämning mellan Anthony Fauci och Donald Trump.

Trumpkampanjen säger att de kommer fortsätta att köra reklamfilmen. 

Politico: USA:s justitiedepartement vill bryta upp Google

Enligt välrenommerade sajten Politico förbereder sig det amerikanska justitiedepartementet och statsåklagare på att bryta upp Googles dominanta position på den digitala annonsmarknaden. Bland annat sägs de vilja tvinga Google att sälja webbläsaren Google Chrome och delar av sin ad tech-stack DoubleClick.

Politico rapporterar att de här diskussionerna är frikopplade från de det amerikanska justitiedepartementet för kring Googles dominans på sökmotorsmarknaden.

Tittarna: Sjöstedt vinnare av debatten

I sin allra sista partiledardebatt tycks Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt ha gått hem med segern, åtminstone om man får lita på Aftonbladet/Demoskop. Den avgående vänsterledaren får i snitt 3,4 i betyg på en femgradig skala. Övriga partiledare med över 3,0 i betyg är Ulf Kristersson (3,3), Ebba Busch (3,2), Jimmie Åkesson (3,1) och Annie Lööf (3,0).

– Annie Lööf brukade komma väldigt högt under alliansåren. Det gör hon inte här. Det ser ut som att moderater och kristdemokrater är besvikna över januariavtalet och inte gillar henne i samma utsträckning som förr. Samtidigt har hon inte vunnit lika fullt förtroende bland S- och MP-väljare, säger Demoskops analyschef Karin Nelsson.

IOGT-NTO: Absolut Company lobbysatsar på gårdsförsäljning

I helgen skrev ledande företrädare för nykterhetsorganisationen IOGT-NTO att vodkatillverkaren The Absolut Company gör en stor lobbysatsning för att få igenom ett förslag om gårdsförsäljning av alkohol. Irma Kilim, drogpolitisk chef, och Kalle Dramstad, politisk rådgivare i EU-frågor, skriver bland annat att The Absolut Companys chefslobbyist motiverat bolagets engagemang i frågan med att deras personal inte vill behöva hänvisa turister till Systembolaget. De menar dock att bolaget, och dess ägare Pernod Ricard, kan tjäna stora summor om förslaget skulle gå igenom.

Brittiska influencers startar fackförbund

Fackförbund är vanligtvis sammankopplade med mer etablerade delar av arbetsmarknaden än influencers och bloggare. Det försöker dock ett gäng brittiska influencers ändra på. Guardian har i ett reportage följt flera profiler som på olika sätt engagerat sig i frågan. De pratar bland annat med modebloggaren Nicole Ocran och influencerexperten Kat Molesworth som grundat The Creator Union. Läs reportaget här! 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.