Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

”Utbrett misslyckande” när influencers ska reklammärka – nu säger myndigheten ifrån på skarpen

Publicerad: 19 Mars 2021, 07:09

Nu upptäcker myndigheterna fusk.

Foto: VioletaStoimenova/Getty Images.

Influencers struntar i reklammärkning – återigen, kinesiska techjättar går ihop för att runda integritetsskyddet online och Instagram satsar på barn-app. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

KonsumentverketInfluencerInfluencer marketingInfluencersASAAppleCookiedöden

I veckan gick Konsumentverket ut med att de granskat 50 influencers beträffande reklammärkning och upptäckt att många inte följer marknadsföringslagen. Nu har även den brittiska motsvarigheten till Konsumentverket, The Advertising Standards Authority (ASA), kavlat upp ärmarna. Genom att tråla 122 brittiska influencers Instagramkonton under tre veckor i september förra året har de gått igenom 24 000 inlägg. Resultatet? Ett ”utbrett misslyckande” med att följa reglerna. 

ASA menar att okunnighet inte längre anses vara något försvar för att inte reklammärka, med tanke på att influencers har tillgång till råd och utbildning i ämnet.

– Vår granskning visar att det finns mycket mer att göra. Nu har influencers och varumärken fått en rättvis varning. Nu riktar vi in oss på en uppföljning och vi förbereder oss för åtgärder, säger Guy Parker, verkställande chef på ASA.

Några intressanta findings som granskningen gav:

En av fyra inlägg på stories kan klassas som reklam – men bara 35 procent av dessa gick att identifiera som reklam.

Influencers sysslar med en omfattande inkonsekvens vad gäller reklammarkering i stories. Om ett samarbete sträcker sig över flera stories ska var och en klassas som en annons, enligt lag. ASA har hittat många exempel på när den första storien reklammärkts, men inte de efterföljande.

Man har också hittat många exempel på när influencers har använt sig av ett svårläst typsnitt eller ”gömt” reklammärkningen i inlägget, exempelvis genom att göra den liten och lägga den långt ner.

En vanlig metod var #affiliate eller #aff, vilket inte anses räcka som reklammärkning.

Att influencers som har egna varumärken inte annonsmärker dessa.

Det är inte bara myndigheter som tycker att influencers sysslar med otillräcklig reklammärkning. Fler än någonsin anmälde den här typen av inlägg under 2020, de ökade med 55 procent till 3 144 ärenden. 61 procent av dessa rörde inlägg på Instagram. Detta rapporterar The Drum. 

LÄS MER: Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörer ska följa reglerna
LÄS MER: Vi anmälde 14 influencers till RO – fällningarna förändrar en hel bransch
LÄS MER: Få domar och inga sanktioner – är KO och RO tandlösa institutioner?

Barnvänlig version av Instagram på G
Just nu håller Facebookägda Instagram på att ta fram en barnvänlig version för alla användare som är under 13 år. Detta på grund av att man vill fånga upp alla de som har skaffat konto på Instagram genom att ljuga om sin ålder. Man måste nämligen vara 13 år gammal för att registrera sig i dagsläget, men många yngre uppger att de är 13 år för att få access. Detta enligt Buzzfeed. Tidigare denna vecka kom nyheten att Instagram blockerar meddelanden från vuxna till personer under 18 år. Detta för att bland annat skydda dem mot meddelanden av sexuell karaktär. Vad den nya appen innebär för varumärken återstår att se.

LÄS MER: Så kan svenska annonsörernas samarbeten med barninfluencers trigga grooming  
LÄS MER: Barnen är de nya reklampelarna i sociala medier – var femte inlägg är marknadsföring
LÄS MER: Varumärkena avslutar sina samarbeten med barn: ”Skett utan uppsåt” 

Kinesiska bolag försöker komma runt integritetsåtgärder – vill fortsätta rikta reklam
Just nu pågår förändringar för att skydda integriteten hos användare online på flera håll. Google ska plocka bort möjligheten till tredjepartscookies i sin webbläsare. En annan stor åtgärd finns i nya Apple-systemet iOS 14.5, där användare kommer att själva få välja vilka appar och företag som ska få ta del av deras data, som exempelvis deras surfbeteende. Detta för att sedan rikta annonser till dessa personer. Den nya funktionen har blivit både hyllad och kritiserad, det senare främst av bolag som exempelvis Facebook, som tjänar stora summor på användardata. Nu har kinesiska jättar som Bytedance (ägare av Tiktok) och Tencent gått ihop och bildat systemet CAID, som ska runda iOS spårskydd. Detta skriver Feber. 

LÄS MER: Fattar du inte heller exakt vad cookiedöden innebär? Vi smular ner den steg-för-steg 

NFL skriver historiskt kontrakt med Amazon
National Football League, NFL, ger Amazon exklusiva rättigheter till torsdagssändningarna i fotboll. Detta blir första gången ett streamingbolag vinner den typen av rättigheter. CBS och Fox kommer att fortsätta med dagtidsspel på söndagar och NBC behåller sina rättigheter till söndagskvällarna. Avtalet börjar gälla 2023 fram till 2033. Detta skriver Adage

 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.