Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Utomjordisk kärlek i årets julkampanj från John Lewis

Publicerad: 4 november 2021, 07:32

John Lewis släpper årets julkampanj, stark tillväxt för Forsman & Bodenfors ägare och Facebook trappar upp avgiftskriget mot Apple. Det är rubrikerna i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

JulkampanjJohn LewisMDC partners

Trots att vi befinner oss i arla november är årets upplaga av världens mest uppmärksammade julkampanj redan här. Det brittiska varuhuset John Lewis slår alltid på stort, och årets ”Unexpected guest” är inget undantag. I filmen får tittarna stifta bekantskap med en ung pojke som ser en utomjording krascha i skogen utanför hans hus. Pojken blir kompis med utomjordingen och visar henne alltifrån vad en julgran är till hur man äter brittiska julpajer. Själva säger varuhuset att filmen ska svara upp mot allmänhetens behov av eskapism och glädje. Tanken är att filmen ska få mottagarna att blicka framåt snarare än att påminnas om pandemin Filmen är som vanligt framtagen av adam&eveDDB och är något av ett stilbrott mot förra årets version ”Give a little love” där budskapet handlade om att sprida snällhet. 

Alla produkter som syns i filmen, förutom utomjordingens, finns att köpa på John Lewis-varuhusen. Själva säger John Lewis att det är den julkampanj som tydligast visat upp kedjans produkter.

– När vi läste det här manuset fullkomligt älskade vi historieberättandet. Det visar hur vi spelar roll som ett varumärke men tar också upp frågan om rymden som just nu är väldigt uppmärksammad, säger John Lewis reklamchef Emma Wood.

Utöver tv kommer kampanjen även synas i sociala medier, på streamingplattformar och på bio.

 Stark tillväxt för Forsman & Bodenfors ägare

I går presenterade Stagwell Group sin första kvartalsrapport sedan bolag i somras gick ihop med MDC Partners. Byrågruppen äger bland annat svenska Forsman & Bodenfors. Rapporten visade tillväxt om 22,8 procent i jämförelse med samma period förra året och 14,4 procent i jämförelse med Q3 2019. Det är en betydligt högre tillväxt än något annat av de stora holdingbolagen, det rapporterar AdAge.

Framöver hoppas Stagwell att det nya upplägget ska göra att de kan konkurrera i större pitcher än vad man tidigare haft möjlighet till. 

– Vårt mål är att delta i de 15 största pitcherna som de fyra storbolagen (WPP, Omnicom, Publicis och IPG reds anm.) tävlar om. Där har vi inte riktigt varit tidigare, säger Mark Penn, vd på Stagwell Group.

Fraktkris och komponentbrist drabbar Black Friday

Black Friday är vanligtvis startskottet för julhandeln, men i år riskerar det att bli färre produkter och högre priser. Anledningen stavas den globala fraktkrisen, komponentbrist och ökade råvarupriser. Det menar Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt. 

– Prognosen är att vi kommer se färre av de produkterna vi helst vill ha. I stället blir det en större andel äldre och överblivna varor än vanligt på årets rea. Den statistik vi har kring leveransproblem och produkter som inte är i lager kan resultera i den sämsta Black Friday-rean någonsin för konsumenterna, säger han till Dagens industri.

Han varnar för att konsumenter som under Black Friday klickar hem varor som är markerade ”på väg in i lager” eller ”ej i lager” kan ha svårt att få hem grejerna till jul.

Facebook trappar upp avgiftskriget med Apple

Flera stora bolag, däribland Epic Games och Facebook, har de senaste åren varit ilskna över Apples avgifter i Appstore. Modellen går förenklat ut på att alla betalningar i en app måste gå genom Apples betalningssystem där bolaget tar ut en avgift på mellan 15 och 30 procent av summan. 

Nu meddelar Facebook att de kommer ge vissa kreatörer möjligheten att ta betalt utan inblandning från Apple. Facebook har nyligen sjösatt ett projekt där de vill locka fler kreatörer till plattformen via en betalningslösning som på många sätt liknar Patreons, där kreatörerna får betalt via prenumerationer.

– I takt med att vi bygger vårt metaverse vill vi skapa nya möjligheter för kreatörer att få betalt för sitt arbete. De avgifter som Apple tar gör det svårare, varför vi nu gör om vår prenumererade produkter så att kreatörerna får mer betalt, skriver Meta-vd:n Mark Zuckerberg i ett blogginlägg

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.