Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Varumärkena anpassar sig till coronakrisen: Uppmanar till social distansering

Publicerad: 24 Mars 2020, 07:40

Flera varumärken gör sitt för att hjälpa till att sprida information om coronaviruset, tillfälliga uppsägningar på Miltton i Sverige och näringslivstoppar vill tillsätta coronakommission. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MilttonCoronaviruset

The Drum och AdWeek har gjort sammanställningar kring hur varumärken kreativt anpassar sig för att uppmana allmänheten att hålla avståndet i linje med riktlinjerna för social distansering som myndigheter och regeringar världen över har infört under de senaste veckorna.

Några exempel som sticker ut nedan:

 


Tillfälliga uppsägningar på Miltton i Sverige
Finska branschtidningen Marmai rapporterar att kommunikationskoncernen Miltton Group med 320 anställda i Sverige och Finland anpassar sig efter coronavirusets effekter på marknaden. Åtgärden är tillfälliga uppsägningar på upp till 90 dagar. Det är oklart hur många som kommer att beröras eftersom ledningen fortfarande är i en översynsprocess. Mathias Järnström, vd för Miltton Group, säger att åtgärderna är extremt beklagliga, men inte påverkar Milttons erbjudande. 

Analys: Inget dramatiskt tapp för reklammarknaden i USA
Under de senaste veckorna har flera rapporter slagit fast att annonsberoende branscher kommer att bli avklädda när coronaviruset slår med full effekt och USA stängs ner. Nu kommer en ny analys från investmentbanken Morgan Stanley som visar en betydligt mer modest tillbakagång för marknaden på 8 procent (210 miljarder dollar) jämfört med förra året. Enligt siffrorna beräknas internet-investeringarna att minska med 5 procent, tv-reklam med 9 procent. Analysen baseras på att det amerikanska presidentvalet och OS i Tokyo genomförs vilket kompenserar en eventuell coronaeffekt. Nästa år förväntas tv-investeringarna att falla med 12 procent, det skriver Reuters.

Vändningen: Enmansbolag har rätt till korttidspermittering
I förra veckan lanserade regeringen och finansminister ett stödpaketet till företag. Men det rådde oklarheter kring vilka som egentligen omfattades av stödet och de flesta tolkade informationen som att enmansföretag inte kunde använda sig av korttidspermittering. På måndagen kom ett nytt besked från Tillväxtverket – enmansföretagare som driver verksamheten i aktiebolagsform, alltså inte som enskild firma, har rätt att utnyttja korttidspermittering. Det skriver Breakit

Näringslivstoppar: Tillsätt coronakommission
Tillsätt en coronakommission, det föreslår 21 näringslivshöjdare på DN Debatt. Artikelförfattarna, däribland Apoteas vd Pär Svärdson, Stora Ensos koncernchef Annica Bresky och styrelseordföranden i Elextrolux Staffan Bohman anser att kommissionen skulle kunna fungera som Lindbeckkommissionen gjorde under finanskrisen 1992 och öka reformtakten under några kritiska månader. Enligt en analys från Stockholms Handelskammare, som har fyra företrädare bland artikelförfattarna, står 800 000 jobb på spel till följd av coronavirusets effekter. 

Prenumerationstoppar för amerikanska medier under corona
De senaste veckorna visar rekordsiffror för Bloomberg Media och den dagliga antalet nya digitala prenumeranter är tre gånger högre än I normala fall. The Atlantic och Wall Street Journal upplever en liknande utveckling, skriver Digiday. Rekordnoteringarna sker trots att flera av sajterna lägger corona-relaterat innehåll utanför betalväggen.  I USA ökade de digitala prenumerationerna med 63 procent under förra veckan enligt analysverktyget Piano.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MilttonCoronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.