Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Varumärkena som gick all in på Oscars

Publicerad: 10 februari 2020, 07:36

Många tunga annonsörer betalade mångmiljonbelopp för att spegla sig i glansen under Oscarsgalan, Carlsbergs ”modesta” slogan och borgmästare vill flytta Zlatan-statyn till Milano.


Ämnen i artikeln:

Oscarsgalan

Det sändande tv-nätverket ABC hade inga problem att sälja ut reklamutrymmet i samband med Oscarsgalan där varumärkena i år betalade 2,6 dollar (motsvarande 25 miljoner kronor) för 30 sekunder. Förvisso 54 procent billigare än Super Bowl. Huvudsponsorerna Google, Verizon, Rolex and Cadillac till Oscars indikerar också vilken typ evenemang vi talar om. 

Bland annonsörerna som köpte plats under galan hittar vi bland annat, Heinz. Adobe, The New York Times, Cadillac, McDonald’s och Peroni. Förutom reklamfilmen tog ölmärket fram guldflaskor (en blinkning till statyetterna) som marknadsförs av utvalda influencers, det skriver AdAge.

Kvinnlig protest mot reklambranschen under Oscars
I samband med årets Oscarsgala skapade initiativet Give Her A Break, som jobbar för att lyfta kvinnliga filmskapare i en mansdominerad bransch, en alternativ plattform med reklamfilmer regisserade av kvinnor som rullade parallellt med de ordinarie reklampauserna. ABC har också hamnat i skottgluggen sedan de censurerat en reklamfilm från den Frida Mom, vars olika produkter riktar sig till kvinnor efter förlossningen. Filmen fick kalla handen eftersom den ansågs vara ”för grafisk”. Det skriver australiska AdNews.

Carlsbergs ”modesta” slogan
Det danska ölmärket Carlsberg fick många hyllningen när varumärket i våras sedan gjorde upp med sin klassiska pay-off ”Probably the best beer in the world” eftersom de inte anser att de kan leva upp till löftet längre vilket också skapade uppmärksamhet för omgörningen av bolagets nya pilsner. Nu rullar Carlsberg vidare på den inslagna vägen i kampanjen för premiumeditionen av pilsnern med ”probably the most modest beer in the world” som uppmärksammas av Campaign. Fullt så ödmjuk är inte copyn under payoffen: ”So you probodly wouldn’t know that most drinkers prefer the taste of Carlsberg to Stella and Peroni. We’d humbly suggest you try it.”

Borgmästaren vill flytta Zlatan-statyn till Milano
De upprepade vandaliseringarna av Zlatan Ibrahimovic-statyn i Malmö har varit en följetong i media sedan fotbollsstjärnan valt att bli delägare i Hammarby Fotboll. Under vintern har en rad förslag inkommit kring var statyn borde flyttas, bland annat från Södra Teaterns vd som ville flytta den till Mosebacke. I en intervju med SVT vädjar nu Milanos borgmästare Guiseppe Sala att flytta statyn till den norditalienska fotbollsmetropolen där Zlatan Ibrahimovic för närvarande spelar i AC Milan, men tidigare även har representerat Inter (2006-2009)

– Även vi Inter-supportrar har många fina minnen av Zlatan. Jag tror helt enkelt att det är en person som hela staden tagit till sitt hjärta, säger borgmästaren till SVT.

 

Kändisar kritiseras för att medverka i RUT-reklam
John Lapidus
, forskare ekonomisk historia Handelshögskolan vid Göteborgs universitet kritiserar i en debattartikel i Aftonbladet Malou von Sivers, Alexandra Charles, Thomas Bodström, Marie Göranzon, Anne-Lie Rydé och Jonas Gardell medverkan i Hemfrids podcast eftersom företaget erbjuder en äldreomsorg som många inte har råd med

”Rutavdraget handlar inte bara om äldreomsorg. Företag som Hemfrid kastar oss hundra år bakåt i tiden genom att skapa en armé av tiotusentals pigor och tjänstehjon som städar och plockar och fixar hemma hos den övre medelklassen, vars bortskämda ungar aldrig får lära sig vad en dammsugare är för något.”

”Med tanke på Hemfrids vinstmarginaler fick de förbannat bra betalt för att sälja sig till företagets rut-reklam” , skriver John Lapidus i debattartikeln. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oscarsgalan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News