Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Varumärkena som hyllar Joe Biden efter presidentinstallationen

Publicerad: 21 Januari 2021, 07:29

President Joe Biden och vice president Kamala Harris.

Foto: TT

Bluffannonser på Google lurar svenska barn på pengar, Youtube förlänger bannlysning av Donald Trump och flera varumärken visar sitt stöd för Joe Biden efter att han svurits in som USA:s nye president. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Presidentvalet 2020VarumärkenYoutubeGoogleAnnonserInstagramTikTok

Joe Biden har nu svurits in som USA:s 46:e president, Kamala Harris har svurit eden som USA:s första kvinna och icke-vita person som vice president och avgående president Donald Trump lämnade igår Vita huset i en helikopter. 

Det hyllas nu på sociala medier, där även varumärken tagit ställning genom att uttrycka sitt stöd. Det skriver Adage. Friluftsvarumärket Patagonia tackar presidenten för hans order om att temporärt stänga ner gas och oljeutvinningen i ett viltreservat i Alaska. Glassvarumärket Ben & Jerry och dejtingappen Bumble hyllar Kamala Harris och även tv-kanalerna Nickelodeon och MTV stämmer in i kören. Även Audi USA ger sitt stöd mellan raderna, i ett Twitterinlägg på en bil. 

Youtube förlänger Donald Trumps avstängning
Den före detta presidenten Donald Trump är avstängd från flera sociala medier efter att ha uppmuntrat stormningen av Kapitolium. Nu förlänger Google bannlysningen av Trump från Youtube med ytterligare sju dagar, rapporterar Reuters. Enligt videoplattformen är man oroliga för den ökade risken för våld, i samband med att Joe Biden svurists in som president. 

Bluffannonser lurar unga på pengar
Via annonser i sökmotorn Google och på Youtube luras barn att betala pengar för onlinevalutan v-bucks i onlinespelet Fortnite, som sedan inte går att använda. Det rapporterar SVT. Enligt Lotta Mauritzson vid polisens nationella bedrägericentrum är bedrägerierna otroligt sofistikerade. Hon uppmanar även privatpersoner att alltid anmäla bluffreklam. Google svarar i ett skriftligt uttalande att annonsbedrägerier är en löpande utmaning för bolaget, som under 2019 tog ner cirka 2,7 miljarder annonser som på något sätt bröt mot reglerna. Det motsvarar 5000 annonser per minut. 

Annonspengar sjunker trots ökad skärmtid
Sociala medier, ljud, spel och övrig streaming hör alla till vinnarna 2020 inom mediekategorin. Det rapporterar Adage, som tagit del av en rapport från PQ Media. Det är givetvis coronapandemin som fått konsumenterna att spendera tid framför sina skärmar, i en utsträckning som aldrig tidigare skådats. Enligt PQ Media spenderade den genomsnittliga konsumenten 53,1 timmar i veckan på medier, vilket motsvarar en ökning på 2,8 procent. Samtidigt faller investeringarna i reklam och marknadsföring med 6,8 procent. 

Instagram om Tiktok: ”Ligger steget före”
Den kinesiska appen Tiktok har på kort tid seglat upp som en utmanare till äldre sociala medier som Instagram och Facebook. I höstas lanserade Instagram videofunktionen Reels i sin app, som mer eller mindre är en kopia av Tiktok. Nu kommenterar Instagrams chef Adam Mosseri funktionen i The Verges podcast Decoder. Enligt Adam Mosseri måste Instagram bli bättre på att bygga kraftfulla och kreativa verktyg. 

– Jag är inte nöjd. Vi växer snabbt både när det gäller hur mycket folk delar och hur mycket de konsumerar, men vi har lång väg kvar att gå. Och vi får erkänna att Tiktok ligger steget före, säger han till The Verge.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.