Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Varumärkens närvaro i metaversum blir allt viktigare

Publicerad: 22 november 2021, 07:32

Foto: Thinkhubstudio

Fler konsumenter värderar digital närvaro hos varumärken, och allt fler varumärken lyssnar på uppmaningen. Dessutom ger sig en engelsk byrå in i spacetech, och i dag börjar Black Week. Här är veckans första morgonsvep.


Enligt en rapport av Wunderman Thompson ser 81 procent av interanvändare att digital närvaro är minst lika viktigt för ett varumärke som fysiska butiker. Allt fler varumärken är intresserade av att ta sig in i metaversum, och enligt analytiker så finns det en stor efterfrågan på kompetens inom området. Men det är svårt att rekrytera rätt, och det är svårt att urskilja de som faktiskt har kompetens – och de som inte har det.

– Det påminner mig om internets tidiga dagar, säger Yonatan Raz-Fridman, vd för Roblox-baserade produktionsbolaget Supersocial, till Digiday

– Alla kunde internet, och alla var ett internet-företag.

Meta (f.d. Facebook) och Microsoft är inte de enda som ser en framtid i metaversum. Nike har gett sig in i metaverse-världen, och lanserat Nikeland i onlineplattformen Roblox. Det skriver Endgadget. Enligt uppgifter kommer Nikeland i framtiden kunna fungera som en slags online-showroom under fysiska event, såsom VM i Qatar 2022. Redan nu kan användare ta del av Nike-produkter för sina avaterar. Roblox är en av de mest populära plattformarna bland yngre internetanvändare och många varumärken har redan en närvaro där. 

PR-byrån satsar på spacetech
London-baserade Missive satsar på att utveckla marknadsföringsprogram för spacetechorganisationer, det rapporterar Prweek. Man räknar med att programmen kommer vara värda omkring 10 miljarder dollar år 2030, och man har redan ett flertal intresserade kunder. 

– Missive har alltid legat i framkant av teknisk innovation. Vi har siktat på att vara ett steg före, och lanseringen av rymdteknik är ett bevis på det. Vårt team bygger på vår erfarenhet inom adtech, edtech, fintech och healthtech och ser verkligen rymdteknikens potential. Det kommande decenniet kommer att se kvantsprång inom rymdteknik och Missive vill vara destinationsbyrån för rymdteknikföretag, säger Missives vd Giles Peddy till Prweek.

Många fuskar under Black Week
Det skriver TT. Ungefär en fjärdedel av de reor som syns under veckan är vad jämförelsesajten Pricerunner kallar för falska reor, vilket innebär att priset inför rean har höjts för att sedan sänkas, eller att jämförpriset helt enkelt inte stämmer. Enligt Evelina Galli, konsument- och teknikexpert på Pricerunner, är mängden ”fuskreor” ungefär densamma som den var ifjol.

Google's Scam Spotter släpper kampanjfilmer
Under högtiderna ökar försäljningen av presentkort, och med det även bedrägerier kring desamma. Därför lanserar Google två kampanjfilmer för plattformen Scam Spotter, som uppmärksammar vanliga sätt att bli bedragen via presentkort. Filmerna är framtagna tillsammans med byrån Mischief.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.