Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Varumärket alla kids vallfärdar till – går om Amazon i antalet appnedladdningar

Publicerad: 16 augusti 2021, 06:42

Sheins hemsida.

Foto: Skärmdump

Sheins poängsystem är hemligheten, Burger Kings nya kampanj och en influencer kan bli guvernör i Kalifornien. Det är nyheterna i första morgonsvepet efter sommaren.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Det kinesiska klädmärket Shein har snabbt skaffat sig en stor följarskara i sociala medier – framför allt på TikTok. Och nu har appen även skapat rubriker i USA för att ha gått om Amazon i antalet nedladdningar, rapporterar CNN. Experter menar att man slår både H&M och Zara på grund av att de ligger längre fram digitalt. Vad är då hemligheten? Ett system där man blir tilldelad poäng för allt ifrån att du öppnar appen till att du kollar livestreams eller deltar i olika tävlar såsom att designa kläder. Ju mer poäng, desto större rabatter. ”Beroendeframkallande”, säger en person som CNN har intervjuat och jämför systemet med att spela ett spel på mobilen. Bolaget har dock i flera omgångar mött skarp kritik för bland annat röriga leveranser, dålig kvalité och såklart att utgöra ett klimathot med billigare kläder än sina konkurrenter. Och på Trustpilot är många av recensionerna nere på botten. Ändå fortsätter de att växa och dubblade i sommar sin värdering till 30 miljarder dollar.  Bolaget levererar nu till 220 marknader, men det finns ett land där de ännu inte har tagit över och det är i startlandet Kina. Detta på grund av att konkurrensen med Alibaba är för stor.

Burger King sätter eld på hus i ny kampanj för brandmän
Burger Kings associationer till eld fortsätter när de nu gör sin första kampanj någonsin i Colombia. De sätter faktiskt eld på ett hus och låter riktiga brandmän släcka. Brandmännen avslutar dagen med att gå till Burger King och äta hamburgare. Varumärket gör här en hyllningskampanj och meddelar att de är sponsorer till landets brandmän genom att bland annat ge dem och deras familjer medlemsskap och gratid måltider. ”Vi räknade bort kändisar, TikTok-stjärnor och fotbollsspelare, vi ville ha med dem som verkligen förstod bränder då de är med om det varje dag: brandmännen”, säger Alejo Gómez, creative director på byrån Fantastica. 

Piratsajter tjänar miljarder på annonser
Webbsajter och appar där man olagligt kan ladda ner tv-serier och filmer drar in drygt 1,3 miljarder dollar i annonsintäkter varje år, enligt en ny undersökning. Amazon, Facebook och Google är några av dem som bidrar till detta. Dessa sajter är också källa för virus och i vissa av annonserna så placeras länkar som hackare använder för att stjäla personlig information. Problemet rör alla varumärken som köper annonser digitalt. Större varumärken som syns här gör dessutom att sajterna ser mer legitima ut, enligt studien.

En influencer kan bli Kaliforniens näste guvernör
”Det är inte omöjligt att Bianca Ingrosso är statsminister om 10 år”, har branschprofilen David Orlic tidigare sagt i en intervju med Sveriges Radio. I USA börjar det röra på sig rejält. Titta bara på den 29-årige Youtube-profilen Kevin Paffrath som har en stor chans att bli Kaliforniens näste guvernör, enligt CNBC. Paffrath är en fastighetsutvecklare med en halv miljon följare som har fått se videor där han kommenterar husförsäljningar och aktier. Kanalen har gett honom intäkter på över tio miljoner dollar de senaste 12 månaderna. Demokraten leder just nu flera omröstningar för att bli en ersättningskandidat i Kaliforniens guvernörsval. Här finns även Kardashian klanens medlem Caitlyn Janner och talkshow-värden Larry Elder.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News