Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Victoria's Secret ska bli inkluderande – tar hjälp av influencers

Publicerad: 30 Oktober 2019, 07:36

Victoira's Secrets ambitioner att bli mer inkluderande har redan fått kritik.

Foto: Wikimedia commons

Victoria's Secret gör varumärkesomtag och ska bli mer inkluderande, annonsörer spenderar miljontals på falska följare och de är presidentkandidaterna som lägger mest pengar på reklam. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

BrexitProcter & GambleFacebookHBOGame of ThronesDonald Trump

Det amerikanska underklädesvarumärket Victoria's Secret har en tuff period bakom sig med dalande försäljning, igenklappade butiker och kritik om förlegade kroppsideal. I somras meddelade bolaget att de inte längre kommer tv-sända sin årliga modevisning. 

Nu verkar Victoria's Secret vill göra ett varumärkesomtag på den svenska marknaden. Victoria's Secret kommer bland annat öppna en ny flaggskeppsbutik i Gallerian i Stockholm i Monkis gamla lokaler den 8 november. 

I samband med detta har varumärket inlett ett samarbete med influencern Alice Stenlöf. I ett Instagraminlägg skriver hon att hon har ”fått äran att bli den första att jobba med Victoria's Secret Sweden”. I den första kampanjen har hon tagit hjälp av en grupp ”inspirerande starka kvinnor”, som alla har på sig plagg ur Victoria's Secrets kollektioner.

”Jag är så spänd på att följa VS Sweden på den här resan när de jobbar mot att bli ett mer inkluderande varumärke”, skriver Alice Stenlöf i inlägget. 

Kampanjen har redan stött på kritik. Influencern och kroppsaktivisten Cassandra Klatzkow skriver på Instagram att det inte finns något varumärke som får henne att hata sin kropp så mycket, och ifrågasätter Victoria's Secrets ambitioner att bli ”mer inkluderande”.

”Kommer vi se plus size underkläder nu i den nya butiken? Kommer dem använda sig av andra än extremt undernärda modeller framöver i deras lilla show?” frågar hon sig. 

Annonsörer spenderar miljoner på falska följare
Amerikanska och kanadensiska varumärken har näst intill fördubblat sina investeringar på influencer marketing på Instagram sedan 2018. Men under endast de senaste tre månaderna har 65 miljoner dollar slösats bort på att nå falska följare. Bland de som slösat bort störst investeringar på fejkföljare finns globala jättar som Procter & Gamble och Disneyland. Det rapporterar The Drum som lutar sin mot siffror från analysbolaget Instascreener. Enligt bolagets analys av Procter & Gambles varumärke Febreze sponsrade Instagraminlägg var hela 54 procent av de konton som nåddes av kampanjerna falska. 

LÄS MER: ”Bolagens system för fejkföljare – vårt test avslöjar hur det går till” 

De är presidentkandidaterna som lägger mest pengar på reklam
Enligt en mätning som Adage har gjort i samarbete med Kantar tycks de pengarna som de amerikanska presidentkandidaterna lägger på sina kampanjer inte ha särskilt stor utdelning. Enligt analysen är demokraten Tom Steyer, en hedgefondmiljardär från Kalifornien, den kandidat som spenderar absolut mest på reklam. Från dess att hans kampanj inleddes den 9 juli har han lagt häpnadsväckande 34,9 miljoner dollar på tv- och radioreklam, plus 8,6 ytterligare miljoner på Facebookannonsering. Adage konstaterar att Tom Steyer trots detta inte är speciellt välkänd bland det amerikanska folket och knappt märkes av under de demokratiska presidentkandidaternas debatt den 15 oktober. Han har dessutom så pass låga opinionssiffror att han inte ens kvalat in att delta i de tidigare debatterna. 

Den som spenderar näst mest på reklam är sittande president Donald Trump, som har lagt 7,9 miljoner dollar på tv- och radioreklam. När det gäller Facebookannonsering utklassar han alla sina konkurrenter - där har har hittills lagt 13,6 miljoner dollar. 

LÄS MER: ”Elizabeth Warren trollar Facebook – med falsk Zuckerberg-annons” 

HBO avslöjar Game of Thrones-uppföljare
Kort efter att HBO skrotat sin planerade ”Game of Thornes”-prequel står det klart att streamingjätten kommer lansera ”House of the Dragon”, vars handling utspelar sig 300 år före Game of Thrones. Det skriver Adweek. George RR Martin, som är författare till bokserien ”A Song of Ice and Fire” som ”Game of Thrones” är baserad på, kommer vara medskapare till ”House of the Dragon”. Den nya serien kommer vara baserad på George RR Martins bok ”Fire & Blood”, som skildrar huset Targaryens historia. 

”Game of Thrones” är en av världens mest framgångsrika tv-serier någonsin och har inte minst gett upphov till en uppsjö kreativa annonsörssamarbeten. Produktplacering har inte varit ett alternativ då handlingen utspelar sig i den fiktiva medeltidsinspirerade världen Westeros.

Kritiserad Brexit-kampanj pausas
Den brittiska regeringen har pausat sin ”Get ready for Brexit”-kampanj i samband med att EU har gått med på en förlängning av utträdet. Det skriver The Drum. Kampanjen syftade till att vägleda britterna mot ett utträde ur unionen den 31 oktober, men Storbritannien fick i dagarna en förlängning till den 31 januari 2020. Under tisdagskvällen röstade dock det brittiska underhuset om ett nyval, kommer att bli verklighet efter att oppositionspartiet Labour gett klartecken. 

”Get ready for Brexit”-kampanjen har mött stor kritik framför allt för den stora kostnaden bakom kampanjen – regeringen ska ha lagt 100 miljoner pund på den. Förutom att kampanjen läggs på is kommer den också att ses över. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.