Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Volkswagen blir Voltswagen – läckte namn på elbilssatsning av misstag

Publicerad: 30 Mars 2021, 05:49

Volkswagens elbil.

Volkswagens nya namn läckt, KFC ”ger dig vingar” – lånar andras slogans när egna inte passar och Facebook i stor mediebyråpitch. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleFacebookKFCVolkswagen

”Voltswagen of America”, ska Volkswagens nya elbilssatsning heta*. Det står klart efter att Volkswagen röjt namnet. Man har nämligen publicerat ett pressmeddelande med datumet 29:e april som visar att namnet ska pryda samtliga nya elbilsmodeller medan de fossildrivna varianterna ska ha kvar det gamla varumärket. En källa bekräftar för CNBC att pressmeddelandet var riktigt, men Volkswagen själv avböjer att kommentera saken. Givet omständigheterna talar mycket för att det var ett misstag, även om möjligheten förstås finns att det är en del av en pr-strategi.

*) Efter artikelns publicering har det framkommit att namnbytet var ett aprilskämt för att marknadsföra Volkswagens nya elbilssatsning. Biltillverkaren gick den 31 mars 2021 ut och meddelade att informationen om namnbytet inte stämmer.

KFC ”ger dig vingar” – lånar andra slogans när egna inte passar
Finger lickin good. Det är en 64 år gammal slogan som inte riktigt passar sig i coronatider. Det har också KFC fått erfara tidigt i pandemin. I februari förra året släppte man nämligen en ny reklamfilm tillsammans med byrån Mother – en reklamfilm där folk slickade på fingrarna efter att ha ätit den friterade kycklingen. Den föll inte i god jord, utan kallades extremt opassande och ASA, amerikanska motsvarigheten till Reklamombudsmannen, fick in 163 anmälningar på kort tid. 

I augusti berättade KFC att man nu pausar från sin slogan, tillfälligt. Men nu kommer nästa steg. I brist på en egen har man nämligen bestämt sig för att låna andras slogans. Under hashtaggen #UntilWeCanFingerLickAgain har KFC uppmanat sina följare att posta de slogans som de anser vara passande.Några av de slogans man använt hittills är Nikes ”Just do it”, Specsavers ”Should have gone to” och Red Bulls ”Ger dig vingar”. Detta skriver The Drum. 

Facebook i stor pitch – på jakt efter mediebyrå
Det är 750 miljoner dollar som Facebook väntas investera hos den byrå som vinner det globala mediebyråuppdrag som har utannonserats. I dag jobbar techjätten med WPP-ägda Mindshare till större del. Även Dentsu är partner. I pitchrundan som nu går av stapeln är Mindshare inbjuden – liksom alla större globala mediebyråer. Det kommer alltså bli stor konkurrens om vinsten. Det rapporterar Adage. 

Tuffare regler för tobaksfria nikotinprodukter
Förra året tillsatte regeringen en utredning av nya nikotinprodukter, eftersom det är ett nytt oreglerat område. Nu föreslår utredningen bland annat att marknadsföringen av tobaksfria nikotinprodukter ska begränsas till att vara ”särskilt måttfull”. Samtidigt föreslår utredningen att marknadsföringen inte får rikta sig till personer under 25 år. Utredningens förslag skickas nu på remiss av socialminister Lena Hallengren (S). Om de röstas igenom är förslaget att den nya lagen ska börja gälla från och med den första juli 2022. Det skriver TT. 

Procter & Gamble utökar andelen svarta i marknadsföringen
Nu lanserar en av världens största annonsörer, Procter & Gamble, en content- och talangplattform för svarta kreatörer som de kallar Widen The Screen. Syftet är att öka deras inflytande i reklam-, film- och tv-industrin och är en del av P&G:s försök att sprida sina mediepengar till en av större mångfald än tidigare. Först ut genom den nya plattformen är en film som hade premiär i söndags kväll, som bara består av svarta skådespelare.

 

 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.