Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Volkswagens namnbyte visade sig vara tidigt aprilskämt

Publicerad: 31 mars 2021, 06:21

Foto: Pontus Lundahl / TT

Efter att nyheten fått global spridning fick Volkswagens kommunikationsavdelning kalla fötter, SD satsar internationellt med Riks och Cypern vinner varumärkestvist om halloumin. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

VolkswagenSverigedemokraterna

I måndags kväll fick nyheten om att Volkswagens elbilssatsning i USA till ”Voltswagen of America” spridning över hela världen, så även i Resumé. Nu visar det sig att det hela rör sig om ett aprilskämt för att få fler att prata om lanseringen av elbilsmodellen ID.4 på den amerikanska marknaden.

– Vi menade inte att föra någon bakom ljuset, säger en anonym talesperson till Wall street journal

Aprilskämtet började med att någon från Volkswagen ”råkade” läcka ett pressmeddelande med namnbytet. Enligt WSJ räknade inte biltillverkaren med att skämtet skulle få sådan spridning och när aktiekursen som ett resultat började stiga ska kommunikationsavdelningen ha fått kalla fötter och beslutat sig för att berätta om skämtet.

Sverigedemokraterna satsar på internationellt spridning för Riks

Resumé har tidigare rapporterat om Sverigesdemokraternas Youtube-satsning Riks, en Youtube-kanal där partiets företrädare och andra inbjudna diskuterar aktuella frågor utifrån ett sverigedemokratiskt perspektiv. Nu har kanalen rekryterat Eva Vlaardingerbroek från Nederländerna till det engelskspråkiga programmet ”Let's talk about it” i förhoppning om att få internationell spridning. Eva Vlaardingerbroek har tidigare jobbat för det högerpopulistiska och klimatförnekande partiet Forum för demokrati i Holland. 

– Svenskar är inte nationalister när vi Sverige men när vi är på Lanzarote är vi stolta över att Volvo och Spotify. Med det menar jag att vi har en tendens att inte bry oss att det skjuts i våra förorter, så länge inte någon från utlandet uppmärksammar det, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein till Dagens opinion.

Expressens David Baas, som länge granskat partiet, säger att den internationella satsningen går i linje med tidigare försök från Sverigedemokraterna att måla Sverige i negativ dager.

– Vi såg det också när Jimmie Åkesson var vid den grekisk-turkiska gränsen och delade ut flygblad, säger han till den egna tidningen.

Vice Media Group köper PLTFRMR

Vice må fortfarande mest vara känt för sina nyhetskanaler men har under flera år byggt upp en allt större kreativ byrå under namnet Virtue. Byrån jobbar bland annat med Ikea på sju marknader, ett uppdrag de tog över från Åkestam Holst. Nu meddelar Virtue att de köper den kreativa konsultverksamheten PLTFRMR, en rekryteringsplattform som drivs av TBWAs tidigare globala kreativa chef Chris Garbutt och McDonald's tidigare globala marknadschef Colin Mitchell. Båda två kommer att ta plats i Vice Media Groups ledningsgrupp, det framgår av ett pressmeddelande.

Cypern vinner varumärkestvist om halloumin

Cypern har länge kämpat för att nationalrätten halloumi ska få samma varumärkesskydd som exempelvis parmaskinka. I augusti 2020 ledde det bland annat till att landet vägrade skriva på EUs handelsavtal med Kanada om unionen inte gav osten ett starkare varumärkesskydd. Nu står det klart att det blev cypriotisk seger i konflikten och med start i april kommer den att föras in på EUs särskilda lista över produkter med skyddad ursprungsbeteckning, det rapporterar AFP

 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.