Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Volvo ändrar säkerhetskampanj efter kritik från New York Times

Publicerad: 4 November 2020, 06:29

Volvo Cars och Forsman & Bodenfors klipper om reklamfilmen för kampanjen ”A million more”, kommunikationskriget har börjat för presidentkandidaterna och populär app ber om ursäkt efter sexskämt. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookJoe BidenVolvo CarsPresidentvalet 2020Forsman & BodenforsDonald Trump

Reklamfilmen, signerad Forsman & Bodenfors, använder en serie citat man menar kommer från media som ska visa att folk tyckte att säkerhetsbälten var en ”hemsk idé” när de kom 1959. I filmen med namnet ”A million more” säger man även ”New York Times rapporterar att säkerhetsbälten är ett brott mot de mänskliga rättigheterna”. Detta vänder sig tidningen emot. I stället menar en talesperson från The New York Times att uttalandet kommer från en advokat som jobbade emot säkerhetsbälteslagarna, men citerades i en tidningsartikel. Det är alltså inte tidningen som tyckte så, utan advokaten.

En talesperson från Volvo Cars säger till Adage att man, efter att ha blivit medveten om New York Times invändningar, har tagit bort citatet från kampanjfilmen. A million more har sänts globalt på tv, utomhus och i sociala medier.

Valet inte färdigräknat – nu börjar kommunikationskriget
I skrivande stund är nattens USA-val ännu inte avgjort. Nu och framåt i veckan kommer rösterna att fortsätta räknas och vi kan få vänta på beskedet om vem som blir USA:s nya president till i slutet på veckan. Men redan nu har kommunikationskriget börjat. Under morgonen, omkring runt klockan 06:30 svensk tid gick Joe Biden ut i ett tal där han deklarerade att han och Demokraterna är på god väg att vinna valet.

Donald Trump å sin sida, är inne på samma spår. Som bekant använder han Twitter som främsta kommunikationsmedel. Där skriver han ”A big WIN!”, och deklarerar att han snart kommer att tala till sina väljare. Efter Joe Bidens tal twittrade Trump dessutom något som fick Twitter att markera hans inlägg som vilseledande:

”We are up BIG, but they are trying to STEAL the Election. We will never let them do it. Votes cannot be cast after the Polls are closed!”

Just nu har Biden 223 elektorsröster och Trump 213, enligt SVT. För att vinna valet krävs det 270.

LÄS MER: Det här kan marknadsförare lära sig av Trump (och Biden)
LÄS MER: Nanostrategin för att påverka – kan influencers avgöra presidentvalet?
LÄS MER: Influencers som politiska makthavare i svenska valet – så kommer fenomenet utvecklas

Färre anställda på Facebook är positiva till plattformen
En intern undersökning som Facebook har gjort visar att de anställda på företaget hyser ett minskat förtroende för plattformen. Bara 51 procent av de anställda tror att Facebook har en positiv påverkan på världen – detta är en minskning med 23 procentenheter sedan i maj. 56 procent av de anställda är positiva till ledningen, medan den siffran låg på 76 procent i maj. Detta skriver Social Media Today. Under året har Facebook blivit ifrågasatt för att vara en möjliggörare för bland annat politisk desinformation, hat och konspirationsteorier.

Populär app skämtade om sex – ber om ursäkt
Det är maträddarappen Karma som hamnat i blåsväder efter att man skickat ut en pushnotis till sina användare. Den löd: ”Marknadschefen är på semester. Denna push hade aldrig godkänts av henne. Välj gapa och svälj”, vilket väckte kritik bland vissa användare. Enligt Karma var pushnotisen resultatet av ett internt projekt där man låter olika medarbetare skicka ut meddelanden till bolagets kunder. Karmas vd Hjalmar Ståhlberg Nordegren säger till Di Digital: 

– Vi försöker använda humor i vår kommunikation, men här slog det fel. Det här var ett misstag och olyckligt formulerat. Avsändaren i det här fallet är en kvinna, så hon hade ingen direkt förståelse att det kunde vara något sexuellt. Vi borde haft bättre kontroller.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.