Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Volvo är Sveriges mest positivt omtalade varumärke

Publicerad: 22 Januari 2020, 07:25

Volvo toppar Yougovs mätning BrandIndex, men ICA och Swish knappar in, Netflix-chefen avslår reklamfinansierad version och Bloomberg lanserar hållbarhetssatsning. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

VolvoVarumärkenYougovNetflix

Volvo (buzzvärde på 25,9) är alltjämt det varumärke som får mest positiva omnämningar  i Sverige under 2019 enligt  analysföretaget Yougovs BrandIndex, men ICA (24,7), Swish (23,7) och IKEA (22,1)  knappar in på Volvo.  SJ, som under hösten tydligare började positionera varumärket kring hållbarhet med Forsman & Bodenfors kampanj ’klimatsmart’ , är det företag som har ökat mest; 7,8 poäng från -14,5 till -6,7.

Willys och Lidl är nya på den svenska topp-tio-listan och hamnar på nionde respektive tiondeplats. I Yougovs BrandIndex mäts cirka 300 varumärken på daglig basis i Sverige. Ta del av undersökningen här.

Reed Hastings slår ner förslagen om reklam-Netflix
Netflix styrelseordförande och koncernchef Reed Hastings tillbakavisade under tisdagen spekulationerna kring ett reklamfinansierat Netflix efter att investerare lyft fram argument för streamingtjänsten att bredda sin affärsmodell. Beskedet kommer efter att Netflix tillväxt presenterade avmattad tillväxt under Q4 2019, + 8,8 abonnenter. Netflix-chefen stöder sitt beslut på Google, Facebook och Amazons dominans på annonsmarknaden. Det skriver Variety.

Men investeringarna i marknadsföring ökar kraftigt
Den ökade internationella konkurrensen på streamingmarknaden från bland annat Apple och Disney medförde att Netflix ökade sina investeringar i marknadsföring kraftigt under slutet av förra året. Under Q4 2019 landade investeringarna på 879 miljoner dollar, en ökning med 325 miljoner. Det innebär att bolagets totala kostnader för markandsföring under 2019 landar på 2.65 miljarder dollar. Det skriver The Drum.

Boomberg lanserar varumärke inom hållbarhet
Mediejätten Bloomberg etablerar en ny grön vertikal i en insats för att fördjupa klimatbevakningen Satsningen sker över flera plattformar (sajt, nyhetsbrev, podcast, magasin). ”Bloomberg Green” kommer att fokusera på hållbarhet utifrån ett affärs, forsknings- och teknologiskt perspektiv. Redaktör blir Aaran Rutkoff, rapporterar AdAge.

Gullers värvar från Liberalerna
Johanna Elgenius
, som senast var biträdande partisekreterare för Liberalerna samt  kanslichef för partiets riksdagskansli., ansluter till Gullers Grupp.  Det framgår av ett pressmeddelande. Hon blir seniorkonsult med fokus på public affairs och kriskommunikation. Innan politiken var Johanna under tio år kommunikationskonsult på flera olika byråer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.