Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Walmart testar drönarleveranser

Publicerad: 10 September 2020, 06:38

Drönarna kan bära cirka tre kilo och flyga en dryg mil från butiken, nio procent av världens marknadsförare har blivit av med jobbet och S4 Capital redovisar tillväxt och vinst. Det och mer i dagens morgonsvep.


Enligt sajten Digital trends kommer varuhusjätten Walmart inom kort att börja testa drönarleveranser av mat- och hushållsprodukter i North Carolina. Walmart följer därmed i Amazons fotsteg. Bolagets produktchef tror själv att det kommer dröja länge innan drönarleveranser kan användas i större skala men ser testerna som en viktig möjlighet att lära sig. Drönarna kommer kunna bära cirka tre kilo och flyga ungefär 1,3 mil från butikerna. Enligt Bloomberg bör testerna ses i ljuset av att Walmart, precis som många andra retailkedjor, under pandemin lyckats få många fler kunder att handla online. Walmart ligger dock en bra bit efter Amazon i utvecklingen.

Nio procent av världens marknadsförare har blivit av med jobbet

Enligt en global enkät från Chartered Institute of Marketing har cirka nio procent av världens marknadsförare blivit av med jobbet på grund av covid-19. Ytterligare 20 procent har fått sina löner sänkta medan 17,5 procent tvingats använda upp sina semesterdagar. Hela 87 procent tror dock att marknadsföringsvärlden kommer att återhämta sig så fort pandemin är över, det rapporterar Campaign.

S4 Capital växer med 12 procent

Trots pandemin redovisar Sir Martin Sorrells nya bolagsgrupp S4 Capital en tillväxt på tolv procent under årets sex första månader. Den huvudsakliga tillväxten har skett i USA och i Asien. Samtidigt som gruppen fortsätter växa lyckas de även generera, om än blygsam, vinst. Rörelseresultatet skrivs till 118 000 pund. 

Du har väl inte missat Resumés intervju med Sir Martin Sorrell? 

Studie: Varumärken bör hålla sig borta från negativa ämnen

Reklam handlar om att få mottagarna att associera varumärket med något positivt, oavsett vad det än må vara. Vårens pandemi fick dock många varumärken att vilja adressera den med ofta allvarliga tongångar och en sober pianoslinga. Nu visar preliminära resultat från Mars studie om neuromarketing att varumärken gör bäst i att hålla sig borta från deppiga ämnen. Om man nödvändigtvis vill göra det ska fokuset på det negativa vara kort och varumärket ska i så fall snabbt målas upp som en del av lösningen, det rapporterar The Drum. 

Svenskt Näringsliv: ”Osäkerhet företagens största fiende”

Kundernas ekonomiska osäkerhet har varit en stor anledning till att många byråer sedan pandemin haft det tufft. I ett osäkert läge är det svårt att argumentera för stora produktionsbudgetar och en kommunikation som jobbar för varumärket. Nu stämmer Svenskt Näringsliv in i kören, enligt organisationens chefsekonom Bettina Kashefi är osäkerheten företagens största utmaning. Hon spår även att aktiviteten i ekonomin blir lägre än tidigare för en lång tid framöver. Samtidigt understryker Kashefi att kurvorna pekar åt rätt håll.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.