Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Wordpress: Googles cookieersättare är en säkerhetsrisk – hotar blockera tekniken

Publicerad: 19 april 2021, 06:34

Wordpress oroade över att Floc-tekniken är integritetskränkande för minoriteter, ny rapport visar att hälften av världens influencers ägnar sig åt bedrägerier och Clubhouse värderat till fyra miljarder dollar. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

GoogleTredjepartscookien

Vårens stora nyhet inom digital annonsering är Googles beslut om att fasa ut tredjepartscookien, ett verktyg som varit centralt i att bygga dagens digitala annonsekosystem. Tidigare i år öppnade Google upp möjligheten för allmänheten att testa bolagets ersättare Floc, Federated Learning of Cohorts, ett alternativt som genom att spara användardata från Google Chrome placerar användaren i olika intressegrupper dit varumärken kan rikta sina annonser. Flera experter har efter att testningen öppnat upp varnat för att Google genom det nya systemet tar bort en integritetskränkande lösning och ersätter den med en annan. 

LÄS MER: Fattar du inte heller exakt vad cookiedöden innebär? Vi smular ner den steg-för-steg
LÄS MER: Förändrad spelplan för användardata – så hanterar du skiftet 

Nu meddelar Wordpress, vars teknik ligger bakom 41 procent av alla sajter, att de kommer att klassa Floc som en säkerhetsrisk och inte tillåta den på Wordpress-sajterna.

Vad Wordpress mest tycks oroade över är hur Floc sparar känsliga sajtbesök, exempelvis i samband med psykisk ohälsa och ohälsa. De oroar sig även för att Floc-tekniken är integritetskränkande för olika minoritetsgrupper, det rapporterar Bleepingcomputer.

Rapport: Mer än hälften av världens influencers inblandade i bedrägerier

Fejkade konton och följare är en fråga som i takt med att influencer marketing fortsätter växa blivit allt viktigare för annonsörer, något Resumé vid flera tillfällen rapporterat om. Nu kommer en ny rapport från verktyget Hypeauditor som enligt bolaget själva visar att 55 procent av alla världens influencers på något sätt är involverade i bedrägerier . Även om siffran är hög är den åtta procent lägre än vid förra årets rapport. Störst är problemet hos stora influencers där 66 procent använder sig av olika tekniker för att öka sin spridning.

LÄS MER: Vi infiltrerar okända Facebook-grupperna som skapar manipulerat engagemang

De vanligaste bedrägerierna är köpta följare, klick och visningar samt ”engagemangsgrupper” där Instagramprofiler systematiskt engagerar sig i varandras innehåll, det rapporterar Campaign.

IPA: Annonsörer tycks återvända till varumärkesbyggande marknadsföring

Enligt brittiska IPA Belliwethers kvartalsrapport gällande medieinvesteringar på den brittiska marknaden ser annonsörer ut att efter pandemin satsa mer på breda räckviddsmedier. Kategorin ”main media”, där video, audio, print och utomhus ingår, är den där flest antal annonsörer enligt rapporten förväntar sig öka sina investeringar under det kommande året. Totalt väntar sig enligt rapporten 17,4 procent av respondenterna en ökning i medieinvesteringar de närmaste tolv månaderna, det rapporterar Marketingweek.

Clubhouse värderat till fyra miljarder dollar

I början av mars rådde det stor hajp kring den ljudbaserade appen Clubhouse. Sedan dess har dock antalet installationer av appen fallit markant. Trots att användartillväxten stannat av lyckades Clubhouse i helgen stänga en investeringsrunda där bolaget värderas till fyra miljarder dollar. Bolaget gör sig nu redo för att införa betalningslösningar och ta fram en version som även fungerar för Androidanvändare, det rapporterar Adweek. Under våren har Twitter lanserat en Clubhouse-konkurrent och i dag väntas även Facebook presentera ett eget alternativ.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

GoogleTredjepartscookien

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.