Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

WPP:s nya hållbarhetsmål: ska minska klimatavtrycket till netto noll

Publicerad: 23 april 2021, 06:19

Mark Read, vd på WPP.

Snapchats Tiktok-utmanare Spotlight når 125 miljoner aktiva användare, Dove gör upp med hårt redigerade selfies i ny reklamfilm och WPP förbinder sig att minska sina koldioxidutsläpp till netto noll. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

WPPSnapchatTikTokKlimatkrisenDoveNielsenStreaming

I samband med Earth Day, Jordens dag, som inföll i går 22 april gick WPP ut med vad som kan vara ett av de mest ambitiösa hållbarhetsmålen i industrin hittills. Reklamkoncernen har nämligen förbundit sig att minska den egna verksamhetens koldioxidutsläpp till netto noll (vilket innebär att alla utsläpp av växthusgaser balanseras med insatser för att binda eller motverka utsläpp av koldioxid i motsvarande mängd) innan år 2025. Dessutom går WPP ut med målsättningen att minska koldioxidutsläppen till netto noll i hela leverantörskedjan innan årtiondet är slut. Det skriver The Drum. Den största effekten kommer det senare initiativet få, då leverantörskedjan står för majoriteten av koldioxidutsläppen. Primärt härrör utsläppen från produktion av reklaminnehåll och medieköp. WPP lägger i snitt 60 miljarder dollar per år medieköp, vilket gör koncernen till världens största köpare av annonsutrymme. Med bakgrund av det säger koncernens vd Mark Read att man har möjlighet att ”göra verklig skillnad”. 

LÄS MER: Intäkterna faller för WPP 

Snapchat Spotlight når 125 miljoner användare
I november förra året lanserade Snapchat det nya formatet Spotlight som av bedömare genast tolkades som en tydlig utmanare till Tiktok. Liksom förlagan handlar Spotlight om att publicera korta videoklipp till musik, något som verkar ha gått hem hos användarna. I samband med att Snapchat presenterade sin första kvartalsrapport stod det nämligen klart att Spotlight i mars månad nådde 125 miljoner aktiva användare. Dessutom ökade andelen användare som konsumerade innehåll på Spotlight under minst 10 minuter per dag med 70 procent mellan januari och mars. Det skriver Adweek

LÄS MER: 20 trender att hålla koll på som marknadsförare 2021

Hårt redigerade selfies i fokus i Doves nya reklamfilm
I en ny reklamfilm signerad Ogilvy tar sig Dove an ämnet skönhetsideal i den digitala eran genom att fokusera på problematiken i trenden med starkt redigerade selfies. ”Reverse Selfie”, som filmen kallas, skildrar en ung tjej i den artificiella sociala medier-världen, där hon först presenteras i form av ett hårt redigerat foto som hon publicerat med texten ”my new look”, ungefär ”mitt nya utseende”. Därefter skildras hela processen i omvänd ordning och avslöjar vilka digitala effekter som använts för att skapa bilden. I kampanjen lutar sig Dove mot siffror som säger att 80 procent av alla 13-åriga tjejer redigerar bilder på sig själva online, och pekar på hur det riskerar att drabba deras självkänsla. Se filmen hos The Drum här

Nielsen börjar mäta streaming mer likt linjär tv
Tv-tittandet skiftar allt mer över till streaming, en utveckling som fått extra skjuts av coronapandemin. För att kunna ge en bättre helhetssyn på totalt tv-tittande lanserar nu mätaktören Nielsen den nya tjänsten ”Nielsen Streaming Video Ratings”, som ska ge insyn i total tittartid och publikdemografi på streamingplattformar vid sidan av mätningarna av linjär tv. Den nya mätningen kommer även ge insyn i hur mycket streamat innehåll som konsumeras på tv-skärmen, vilka enheter som används för streaming samt hur streamingbeteendet ser ut i olika målgrupper. Förhoppningen är att annonsörer ska kunna ta mer välgrundade beslut om sina annonsinvesteringar, och att mediesidan ska ha bättre möjlighet att bedöma konkurrenssituationen och publikens sammansättning. Det skriver sajten Streamingmedia

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.