Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

WPP sänker löner för 3000 med upp till 20 procent

Publicerad: 30 April 2020, 06:35

Mark Read, vd på WPP.

WPP ber högavlönade att frivilligt gå ner i lön, Tiktok sätter nytt världsrekord i antal nedladdningar under ett kvartal och Facebook drar in mer pengar än väntat – trots fallande annonsintäkter. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookTikTokKlarnaWPP

Intäkterna sjunker för WPP 

Det världsledande kommunikationsnätverket WPP, med bland andra svenska byråerna Ingo, Group M, BCW under sitt paraply, möter nu tuffare tider i spåren av coronaviruset. Det framkommer av den senaste kvartalsrapporten, skriver PR Week

Omsättningen från PR-delen föll 4,4 procent i mars månad, men bara 1,4 procent under hela första kvartalet. 

För att spara in på de kostnader som nu slår mot hela bolaget uppger WPP att man kommer att ta till flera olika åtgärder. Bland annat har över 3000 seniora anställda, med löner över en viss nivå, frivilligt gått ner i lön med upp till 20 procent under en tremånadersperiod. Somliga kommer också att flyttas till deltidstjänster och några kommer att varslas. 

Nu sjunker de digitala investeringarna för första gången 

Coronaviruset sätter punkt för ett årtionde av tillväxt inom digitala medieinvesteringar i Storbritannien. 2019 var ett rekordår, med 25,3 miljarder pund spenderade på reklam. Men nu väntas hela den brittiska annonsmarknaden minska med 16,7 procent, i jämförelse med förra året, 2020, och landa på 21,1 miljarder pund. Det visar en ny prognos från Advertising Association och Warc, enligt Marketing Week

Annonsmarknaden väntas vända till tillväxt redan nästa år. 

Klarna gör talkshow med dragprofiler

Nu drar Klarna igång en egen talkshow, ledd av RuPaul's Drag Race-profilerna Kim Chi och Naomi Smalls. Programmet går under titeln Breakfast for Dinner, och görs hemifrån deras delade lägenhet i Los Angeles.

Det är inte första gången som Klarna lyfter kända dragqueens i sin reklam. Senast 2019 syntes flera profiler i kampanjen Shop Like a Queen. 

”Efter att ha sett hur mycket drag-communityn påverkats av Covid-19 ville vi ge tillbaka tillsammans med stjärnorna från Drag Race. Vi ville också ge dem en plattform där de kan få kontakt med sina fans, och ge dem en möjlighet att engagera sina fans på ett roligt sätt, säger Klarnas CMO David Sandström enligt Adweek.

Showen sänds på Facebook Live.

Tiktok sätter världsrekord i antal nedladdningar på ett kvartal 

Den kinesiska videoappen Tiktok har på kort tid blivit ett av världens mest populära sociala medier. Antal användare har ökat kraftigt under coronaepidemin, och nu sägs man ha nått över två miljarder nedladdningar globalt. Detta enligt analysfirman Sensor Tower. Bara det senaste kvartalet har Tiktok laddats ner 315 miljoner gånger, vilket är världsrekord i antal nedladdningar för en app – någonsin, det rapporterar Techcrunch

Trots minskade annonsintäkter – Facebook drog in mer pengar än väntat 

Intäkterna per användare har gått ner på alla marknader, på grund av dumpade annonspriser till följd av coronaviruset. Samtidigt har de dagliga aktiva användarna på Facebook ökat med 11 procent. Det framkommer av techjättens rapport för första kvartalet. 

Omsättningen landade på 17,74 miljarder dollar. Därmed slog Facebook Wall Streets prognos på 17,4 miljarder dollar. Intäkterna motsvarar en tillväxt på 18 procent jämfört med samma kvartal i fjol. 

”Efter den initialt branta nedgången av annonsintäkter i mars har vi sett tecken på mer stabilitet under de första tre veckorna i april”, skriver Facebook, enligt Di Digital

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookTikTokKlarnaWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.