Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

WPP skickar hem alla anställda – 100 000 berörs

Publicerad: 16 mars 2020, 07:40

Policyn införs efter att WPP-anställda i Kina och Italien jobbat hemifrån i flera veckor, varumärken hjälper till med handspritstillverkning och corona leder till nedskärningar på byråer. Det och mer i veckans första morgonsvep.


WPP skickar hem alla sina anställda

WPP är med sina 100 000 anställda världens största byråholdingbolag. Under natten meddelade bolagets vd Mark Read att alla som har möjlighet uppmanas att jobba hemifrån, det rapporterar Campaign. WPP har även förbjudit alla flygresor om de berörda inte fått särskilt tillstånd från sin vd. Policyn införs globalt efter att WPP-anställda i Italien och Kina jobbat de senaste veckorna jobbat hemifrån.

”Vi är alla oroliga för våra nära och kära, speciellt de som är mest sårbara, och att jobba hemifrån kommer med en rad utmaningar. Jag vill be er att se till att se till att era kolleger mår bra och att ni visar att ni bryr er om dem. Små saker kan i tider som dessa betyda mycket” skriver Mark Read i ett mejl som gått ut till alla WPP-anställda.

Absolut och LVMH hjälper till med handsprit

Svenska The Absolut Company brukar vanligtvis tillverka handsprit för bolagets egen personal. När det nu väntas bli brist på handsprit vill bolaget även bistå externt, det rapporterar flera medier. I en tweet skriver bolagets svenska kommunikationschef Paula Eriksson ”Vi hjälper gärna till. Sprit i sig kan vi leverera om mottagande myndigheter kan hjälpa till med resten”. Även under svininfluensan hjälpte bolaget till att ta fram ytterligare kvantiteter handsprit.

Även den franska lyxkoncernen LVMH har uppgett att de ska hjälpa till att ta fram ytterligare handsprit.

Nike stänger butiker världen över

I spåren av coronavirusets spridning väljer Nike att stänga alla sina butiker i USA, Kanada, västra Europa, Australien och Nya Zeeland. ”Våra medarbetares och kunders välmående är vår högsta prioritet så vi har beslutat att stänga våra butiker i flera länder” skriver varumärket i ett pressutskick. 

Även Apple har valt att stänga sina butiker i stora delar av världen.

Anomaly tvingas till nedskärningar

Coronavirusets spridning tros få stora effekter för byråvärlden i stort. En av byråerna som redan tvingats nedskärningar är uppmärksammade byrån Anomaly. Byrån har redan fått säga upp 22 anställda och alla chefer har gått med på att sänka sina löner med tio procent, det rapporterar flera amerikanska branschmedier. Byråns vd Carl Johnson säger att uppsägningarna är en direkt följd av coronavirusets spridning, något som fått kunderna att dra ned på marknadsföringen.

De uppsagda medarbetarna kommer att få sjukförsäkring i sex månader. 

Influencers kritiseras för kreditreklam

I helgen har Svenska dagbladet publicerat en granskning i flera delar om den dramatiska ökningen av svenskar som handlar på kredit. En av delarna fokuserar på de influencers som gör reklam för kreditbolag som Lendo, Anyfin och Lånekoll. Några av profilerna i fokus är Alex och Amanda Schulman, Margaux Dietz, Simon Sköld, Calle Schulman och Katrin Zytomierska. Med undantag för Katrin Zytomierska vill ingen av profilerna svara på några frågor om reklamsamarbetena. I texten säger Sparappen Dreams forskningschef Elin Helander att reklamen kan få följarna att se lån, krediter och avbetalningar som det nya normala.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.