Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

WPP slår samman AKQA och Grey – skrotar 103 år gammalt varumärke

Publicerad: 12 November 2020, 07:33

Fjärde jättesammanslagningen för WPP, Dentsu sämst av holdingbolagen under Q3 och McDonalds anammar ny strategi. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

AKQAGrey

I natt offentliggjorde holdingbolaget WPP sina planer på att slå samman två av världens största byråer, AKQA och Grey. AKQA anses av många vara en av de digitalbyråer som ligger längst fram och köptes av WPP så sent som 2012 medan Grey är en traditionell reklambyrå med en 103-årig historia. Det nya bolaget heter AKQA Group. Det är tredje gången på några år som WPP slår ihop en mer digital/techinriktad byrå med en reklambyrå. Tidigare har de slagit samman VML och Y&R (VMLY&R) och Wunderman och J. Walter Thompson (Wunderman Thompson). Grey är kanske mest kända för sitt arbete för Procter & Gamble medan AKQA jobbat mycket med techföretag som Google och Apple.

De två byråerna omsätter globalt cirka 10 miljarder kronor. I Sverige är AKQA etablerade sedan flera år tillbaka men har hållit en relativt låg profil. Grey finns representerade i Göteborg men fanns till och med 2011 även i Stockholm då WPP slog ihop de två byråerna Ogilvy och Grey till Ingo.

Kraftigt tapp för Dentsu i Q3

Under Q3 sjönk det globala holdingbolaget Dentsus, som bland annat äger de svenska byråerna Carat och Isobar, omsättning med 14 procent i jämförelse med samma period förra året. Det innebär att det under kvartalet presterade sämst av de fem stora holdingbolagen. I Asien sjönk omsättningen med så mycket som 16,4 procent tyngt av framför allt Indien och Kina. I Europa sjönk omsättningen med 12,9 procent. Framöver väntas Dentsu skala ned på sina 160 byråvarumärken till att i stället stöpa om verksamheten i sex huvudfåror, det rapporterar Campaign.

McDonald's sätter marknadsföringen i förarsätet

I veckan talade McDonalds glboala vd Chris Kempczinski med investerare och berättade att den globala snabbmatsrestaurangen inom kort kommer presentera en ny strategi, en strategi där marknadsföringen får en central plats. Strategin går i korthet ut på att satsa mer på drive-in, hemleverans och digitalt. Anledningen till den nya strategin är enligt Kempczinski att pandenim lett till att fler äter hämtmat hemma och färre äter ute, att fler har börjat skippa frukost och i högre utsträckning beställer lunch och middag.  Utöver det underströk han att kunderna vill associeras med varumärken med ett tydligt syfte, där man i marknadsföringen kommer att satsa tydligare på att försöka nå specifika communities, det rapporterar Marketingweek.

Singles Day slår nya rekord

Singles Day är världens största shoppingdag och har de senaste åren fått mer och mer genomslag i Sverige, även om det fortfarande inte kan mäta sig med exempelvis Black Friday. Störst är dagen på den asiatiska marknaden och särskilt i Kina. Enligt initiala rapporter från Alibaba och JD.com kommer de i år att öka Singles Day-försäljningen med cirka 28 procent i jämförelse med förra året. Totalt levererar de två e-handelsjättarna cirka 3 miljarder paket bara i Kina mellan den 11 och 16 november, det rapporterar Techcrunch.

Facebook förlänger förbudet av politiska annonser i USA

En vecka innan det amerikanska presidentvalet kunde USA:s annonsörer inte registrera några nya politiska annonser. Förhoppningen var att tilltaget skulle förhindra politiska annonser med budskap som ifrågasatte valets legitimitet. Nu meddelar Facebook att förbudet kommer att gälla i ytterligare en månad, det rapporterar CNBC.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AKQAGrey

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.