Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

WPP stänger av byrå-vd efter larm från visselblåsare

Publicerad: 14 oktober 2021, 06:27

Reklamjätten WPP har startat en intern utredning mot en av byråerna, Facebook tillsätter ny reklamchef och bröderna Ingrosso förlikas i varumärkestvist. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

WPPFacebook

WPP stänger av byrå-vd efter larm från visselblåsare
Världens största reklamnätverk stänger av tre medarbetare på den Londonbaserade byrån Finecast efter ett tips från visselblåsare, rapporterar Business Insider. Bolagets vd Jakob Nielsen är en av personerna som har stängts av medan utredningen pågår. Han har valt att inte kommentera sajtens uppgifter. Exakt vad anklagelserna handlar om är fortfarande okänt. Finecast lanserades 2017 och är Group M:s nätverk inom connected tv. På en växande marknad har bolaget blivit ett tillväxtlok för WPP. Under första halvan av 2021 ökade intäkterna med 113 procent samtidigt som Group M som helhet ökade med 17 procent.

Hon är Facebooks nya globala reklamchef
Brittiska Nicola Mendelsohn, Facebooks vice president för Europa, Mellanöstern och Afrika, kommer att leda plattformarnas globala affärsgrupp, efter Carolyn Everson som lämnade i juni. Den nya rollen gör Nicola Mendelsohn blir ytterst ansvarig för Facebooks globala annonsaffär, som i dag står för omkring 25 procent av de globala digitala annonsutgifterna, enligt eMarketer. År 2020 tjänade Facebook 84 miljarder dollar i globala annonsintäkter på Facebook, Instagram och WhatsApp. Det skriver Campaign.

... bolagets åtgärder mot läckorna läckte ute i pressen

New York Times rapporterar att Facebook infört en rad åtgärder efter de omfattande informationsläckorna under de senaste veckorna. Lustigt nog har information om de åtgärderna paradoxalt nog läckt ut.

... och plattformen skärper reglerna mot hatet
Framöver kommer aktivister och journalister räknas som ”ofrivilliga” offentliga personer på Facebook. Statusändringen medför att de får ett starkare skydd mot trakasserier och hot på plattformen, rapporterar Reuters. Regeländringen kommer i en tid när plattformen är under granskning av globala lagstiftare för modereringen av av hatinlägg. Facebook kommer även utöka listan över vilka slags att attacker mot offentliga personer som är bannlysta i ett försök att särskilt skydda kvinnor, mörkhyade och hbtq-personer från trakasserier. 

Bröderna Ingrosso förlikas i varumärkestvist
1985 dansade Emilio och Vito Ingrosso bakom Pernilla Wahlgren i Melodifestivalen, låten hette Piccadilly Circus. 36 år senare har bröderna tvist om rättigheterna till varumärket ”Ingrosso” avslutats genom en förlikning. Det framgår av ett beslut i Patent- och marknadsdomstolen som nyhetsbyrån Siren har tagit del av. Det var under våren som Vito Ingrosso, genom bolaget Kreatis AB, stämde brodern på flera hundra tusen kronor då krögaren använt sig av varumärket i lanseringen av bland annat en olivolja. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

WPPFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.