Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

WPP tror inte att det globala fraktkaoset kommer drabba annonsmarknaden: ”Vi har inte sett någon effekt”

Publicerad: 1 november 2021, 07:25

Mark Read, vd för WPP.

Till skillnad från andra tror inte att reklamjätten WPP att annonsinvesteringar kommer minska på grund av fraktkaos. Cloetta drar tillbaka sin kritiserade fruktreklam, och allt fler byråer värderar klimatarbete hos sina kunder. Här är måndagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetWPPCloettaMalaco

WPP tror inte att annonsinvesteringarna kommer minska till följd av fraktkaoset, utan höjde sin försäljningsprognos. Enligt vd Mark Read har branschen nu återhämtat sig från coronakrisen, och kunder världen över är redo att åter investera i en omstart.

Under tredje kvartalet 2021 omsatte WPP 3,24 miljarder dollar, en ökning på 9,1 procent.

– Vi är nu över 2019 års nivåer i alla affärsområden, och de åtgärder vi har vidtagit under de senaste tre åren gör att vi är ännu bättre positionerade för tillväxt, sa Mark Read i samband med kvartalsrapporten. 

I fjärde kvartalet verkar en smärre nedgång i tillväxttakten vara trolig, bland annat på grund av den internationella bristen på halvledare och annan teknik. Men Mark Read poängterade att även om det uppstått stora problem i fraktkedjor världen över, leder det inte nödvändigtvis till en effekt på annonsmarknaden.

– Vi har inte sett någon större effekt på vår verksamhet än, säger han till Financial Times.

Samtidigt skriver Wall Street Journal att företag som Hersheys, Kimberly-Clark och Church & Dwight ställer sig tveksamma till att genomföra annonskampanjer. 

”Problemen i fraktkedjan skulle helt enkelt inte göra det möjligt för oss att möta ytterligare efterfrågan som vi skulle skapa genom reklam. Det är inte logiskt” sa Hersheys koncernchef Michele Buck i ett samtal med investerare.

Även Snap Inc och Meta (före detta Facebook) förväntar sig att annonsinvesteringar kommer minska.

LÄS OCKSÅ: Det globala fraktkaoset väntas slå hårt mot annonsmarknaden inför jul

Cloetta tar tillbaka kritiserade reklamen
Efter att vetenskapsskribenten Ann Fernholm kritiserade Cloettas reklam för Gott & Blandat så fullkomligt rasade anmälningarna in till Konsumentverket. Nu tar man tillbaka reklamen. I ett mejl till Dagens Nyheter säger Mikael Blomqwist, kommunikationschef på Cloetta Sverige, att reklamen har missuppfattats och att man därför tagit bort den:

”På Malacos sociala medier finns det exempelvis bilder på ”maträtter” gjorda av vårt godis. I två inlägg har vi även skämtat om att man kan göra ”fruktsallad” med produkten. I den kontexten har vi tyckt att det har varit uppenbart att det inte har rört sig om en regelrätt jämförelse, utan att inläggen har varit formulerade med humor. Vi förstår dock nu att detta kan missuppfattas och har därför valt att ta bort de inläggen.”

LÄS MER: Anmälningsvåg mot Cloetta –marknadsför godis som fruktstund: ”Katastrofalt vilseledande”

Fyra av fem byråer tackar nej till företag utan klimatplaner
Enligt en undersökning gjord av Campaign tackar fyra av fem reklambyråer nej till att arbeta med varumärken som inte jobbar på ett miljömässigt hållbart sätt. Dessutom uppger 60 procent att man är beredd att lämna en kund som man anser inte gör tillräckligt för klimatet. Nästan 80 procent av de 31 byråerna som deltog hade målet att nå netto noll utsläpp 2030. 

Spårningsskydd har kostat jättarna över 85 miljarder dollar i annonsintäkter
Sedan Apple införde möjligheten för användare att begära att inte spåras har annonseringen i sociala medier sett uteblivna intäkter. En majoritet av användare väljer nämligen att inte bli spårade, enligt Financial Times. Och det tvingar plattformarna att tänka om sin affär från grunden, enligt en expert som intervjuats.

– För att nå 1000 män måste du se till att din annons ses av 2000 personer, eftersom du inte vet användarens kön. Så kostnaden dubblas men resultatet blir sämre, säger Mike Woosley, vd på Lotame, till tidningen.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.