Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

WPP vinner Coca-Cola

Publicerad: 9 november 2021, 07:41

WPP tar hem Coca-Colas miljardaffär, Instagram inför prenumerationstjänster och Circle K testar AI-scanning. Här är tisdagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Coca ColaWPPInstagramCircle K

WPP vinner Coca-Cola som kund, det står nu klart rapporterar flera medier. I sista rundan stod det mellan WPP och Publicis Group, varav den förstnämnda alltså får avtalet efter en pitch som pågått i 11 månader. Andra som varit med i pitchen är bland annat Dentsu, Interpublic och Accewnture Interactive. Dentsu kommer få ansvar för Japan och Korea, vilket betyder att WPP vinner ungefär 90 procent av Coca-Colas medieaffärer.

Enligt en intervju med Manuel Arroyo, Coca-Colas globala marknadsföringschef, är det framför allt WPP's globala närvaro som gjorde dem attraktiva för bolaget. Coca-Cola är världens 17:e största annonsör och har under de första nio månaderna av 2021 lagt över 3,2 miljarder dollar på marknadsföring.

Instagram nära att införa prenumerationstjänst
Instagram lär snart introducera en prenumerationsfunktion, det rapporterar Techcrunch. Instagram har avböjt att kommentera, men enligt analysfirmorna Sensor Tower och Apptopia tyder techjättens nya prisnivåer på detta. Bland annat ska man ha lagt till en post för ”prenumerationer”, något som inte tidigare funnits bland de så kallade ”in-app purchases”. Under sommaren har det ryktats om att appen byggt upp en funktion för exklusiva stories, något som skulle kunna vara del av en framtida prenumerationsmodell i appen.

Abba på väg mot rekordförsäljning
Abbas album Voyage har blivit den skiva som sålt snabbast i fysiska exemplar i Storbritannien under sin första vecka. Bara under helgen har 118 000 exemplar sålts, vilket gör att albumet är på väg att slå Ed Sheerans album =, som varit det snabbast säljande på fyra år. 

LÄS MER: Litet pr-maskineri bakom Abbas comeback – hyllas av experterna

Circle K testar AI-scanning i USA
På sex olika platser i Arizona i USA kommer Circle K att införa en slags AI-scanning på test, det rapporterar Adweek. Tekniken registrerar vilka varor som kunden plockar med sig, och innan man kan lämna butiken skannas en barkod i en app. Det krävs alltså varken kassa eller självutcheckning. Liknande teknik används bland annat av svenska Pressbyrån sedan i somras.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.