Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Youtube mest ansvarstagande bland sociala medier

Publicerad: 18 Augusti 2020, 06:29

Foto: Unsplash

Zara Larssons musik tillbaka i Kina, kritiserat lagnamn ska bytas med hjälp av förslag från allmänheten och Ridley Scott lyfter pennan efter att Fortnite parodierat hans reklam för Apple. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterTwitchPinterestAppleLinkedinSnapchatZara LarssonRedditFacebookTikTokYoutube

Frågan om sociala mediers ansvarstagande har varit en brännande fråga under våren, efter att över 1000 företag dragit in sin annonsering på Facebook i en protest mot plattformens ansvar för hatiskt innehåll. Inte särskilt förvånande är det därför att Facebook inte ligger i topp, när IPG Mediabrands sammanställt en lista över hur ansvarstagande sociala medier är. Facebook hittas först på femte plats. Det rapporterar Campaign

Bäst presterar Youtube, därefter Twitter, Linkedin och Snap. På sjätte plats kommer Pinterest, därefter Twitch, Reddit och Tiktok, som alla presterar under snittet enligt rankningen. Rapporten har analyserat plattformarna utifrån tio principer: inbringade av respekt, förmågan att skydda människor, mångfald, datainsamling och användning av denna, barns välmående, om de blockerar hatiskt innehåll, desinformation, förmågan att upprätthålla den egna policyn, transparens kring reklam samt ansvarskyldighet. 

Anders Ygeman uppmanar till vaksamhet mot Tiktok
Sveriges digitaliseringsminister Anders Ygeman uppmanar svenskar att vara mer vaksamma mot företag som är statligt ägda av länder som inte är ”fullt demokratiska”. I en intervju med SVD säger han att han själv inte skulle ladda ner kinesiskt ägda Tiktok, även om det framför allt beror på en annan anledning. 

– Skälet att jag inte har Tiktok är för att jag inte har någon användning för appen, men jag skulle nog inte heller installera den på min telefon, säger han till tidningen. 

Nyligen införde Indien ett förbud mot Tiktok, och i USA diskuteras nu ett förvärv så att bolaget kan få amerikanska ägare. Under gårdagen uppmanade SVT och Sveriges Radio sina anställda att inte ladda ner appen på sina mobiler. 

Zara Larssons musik tillbaka i Kina
Det var en vecka sen som flera svenska medier, däribland Resumé, rapporterade att Zara Larssons musik tagits bort på Apple Musics streamingtjänst i Kina. Detta efter att världsstjärnan kritiserat landet i en intervju med Nyhetsmorgon. Informationen kom från början från SVT, som vars kontakter på plats i landet sökt på Zara Larssons namn men inte fått upp några resultat. Nu rapporterar dock SVD att musiken är tillbaka, enligt skärmdumpar från personer i fastlands-Kina. Popartistens musik finns också på flera andra plattformar i landet, som Xiami music och QQ Music. 

Regissören Ridley Scott kommenterar Fortnites parodi av hans Apple-reklam
I slutet av förra veckan släppte spelet Fortnite ett parodierande klipp av Apples ikoniska reklam '1984'. Detta efter att ett bråk mellan de två bolagen blossat upp, i ljuset av att Apple tar 30 procent av intäkterna via App Store – en andel som anses vara alldeles för hög enligt Epic Games, som äger spelet. 

Parodireklamen är i princip identisk med Apples original, något som dess stjärnregissör Ridley Scott nu reagerar på. 

– Jag antar att det är smickrande att Fortnite kopierar den bild för bild, men det hade varit trevligt att åtminstone få något erkännande för allt det ”riktiga arbete” som vi gjorde då, utan möjligheten till visuella effekter, skriver han till Adage via mejl. 

Tidigare Redskins-laget ber allmänheten om namnförslag
I juli blev det officiellt att NFL-laget Washington Redskins byter namn efter påtryckningar från flera sponsorer. Diskussionen om namnen har pågått i flera år, och fått än mer liv efter protesterna som skett till följd av mordet på George Floyd

Vad det nya namnet blir är ännu inte känt, och NFL-laget går temporärt under namnet 'Washington Football Team'. Nu lanserar de en egen hemsida, där de ber om förslag till nya namn. Det rapporterar Adage. Förutom utmaningarna med att hitta ett namn som klingar rätt väntas också en omfattande juridisk genomgång innan NFL-laget kan klä sig i sin nya skrud. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.