Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Youtube stoppar politisk reklam från toppytan

Publicerad: 15 juni 2021, 06:29

Youtube genomför förändringar i sitt masthead inventory.

Foto: GettyImages

Youtube stoppar flera ämnen från sin största annonsyta, Stagwells och MDC Partners sammanslagning en utmaning och Storbritannien varnar Google om bluffannonser. Här är tisdagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetYoutubeGoogleAnnonsMDC partnersDisney

Youtube sätter stopp för en handfull ämnen från sin bannerplats högst upp på sidan och i apparna, så kallat masthead inventory. Det gäller bland annat annonser om politik, alkohol och spel. USA:s tidigare president Donald Trump betalade en stor summa pengar för att reservera just den här annonsytan inför presidentvalet 2020. Google säger till The Verge att man hoppas att annonstoppet ska leda till en förbättrad användarupplevelse. Enligt företaget kan den här annonstypen driva en massiv räckvidd, men att användare redan har möjlighet att begränsa hur mycket alkoholreklam och spelreklam de vill se.

Stagwells nya bud inför samgåendet med MDC Partners
Stagwell Group gick ut med att de skulle gå ihop med MDC Partners, som bland annat äger Forsman & Bodenfors, i december 2020. Men det har varit en utmaning att få allt i hamn då aktieägare röstat emot. Nu har man reviderat förslaget och erbjuder sig att acceptera färre MDC-aktier i hopp om att få flera MDC-ägare att rösta ja till affären. Men – en nyckelägare har sagt att denne ändå kommer rösta emot sammanslagningen. I nya förslaget ska MDC äga cirka 30 procent av det sammanslagna företaget. Indaba, den största aktieägaren till MDC, har tidigare krävt att man ska fortsatt äga 37,5 till 40 procent. Läs mer hos AdAge.

Google och bluffannonser – Storbritannien ryter ifrån
Den brittiska tillsynsmyndigheten FCA har gått ut och varnat Google och andra sociala medier-plattformar och säger att de tvingas ta till åtgärder om de fortsätter att publicera bluffannonser för exempelvis lån. Den här typen av annonser har florerat väldigt mycket under pandemin och har involverat bland annat kryptovaluta. Man har fram tills nu inte kunnat göra något då EU:s regler om just finansiella annonser inte omfattat techplattformarna och annonsörer sluppit kontrollerna, men nu får man slå ner på de som gör fel.

Disney: 40 % av annonskakan till streaming
Som en del i förskjutningen i tv-landskapet meddelar Disney under årets tv-förhandlingar att de ser minst 40 procent av deras totala annonsering gå till digitalt och streaming. Eftersom flera annonsörer satt utanför förhandlingarna och höll hårt i sina pengar under förra året så är de mer benägna om att dra igång nu igen, därav ökningen.

 

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.