Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Youtube tar krafttag för att barn inte ska exponeras för olämpligt innehåll

Publicerad: 23 September 2020, 06:38

Youtube använder AI för att åldersbegränsa videor, Amazon blockar konkurrenternas annonser och P&G delar med sig av mångfaldsdata. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleYoutubeAmazon

Nu ska Youtube satsa på att utöka åldersgränsen för vissa klipp, framför allt vad gäller europeiska användare. Denna åtgärd tar plattformen till för att rätta sig efter ett EU-direktiv på området. För att identifiera klipp och ålder kommer Youtube att använda sig av AI och för att det ska fungera optimalt så kommer användarna bli ombedda att logga in på sina konton innan de tar del av videoklipp. Man kommer även att behöva logga in på Youtubes plattform för att ta del av klipp som hamnat på tredjepartssajter. Tilltaget kommer sannolikt innebära att betydligt fler klipp än tidigare får en åldersgräns. Det skriver Youtube själv om i ett blogginlägg.

När Resumé Insikt tidigare i höstas skapade fejkade barnkonton i sociala medier, däribland Youtube för att kartlägga vilken typ av annonser som barn exponerades för, möttes vi av en tsunamivåg av annonser med direkta köpuppmaningar, skönhetsingrepp, ”dejtinglinjer” och onlinecasinon. Då reagerade vi på att Youtube inte tycktes känna av om vi var barn eller inte, då den typen av problematiska annonser vi fick strider mot Youtubes riktlinjer för annonsering. Då sa bolaget att det berodde på att vi inte använt appen Youtube kids, utan ”stora” Youtube. Om bolaget lyckas med sin AI-identifiering blir det kanske ändring på det.

Amazon begränsar konkurrenters möjlighet att annonsera
Nu har Amazon börjat blockera annonser från de konkurrenter som vill marknadsföra sina hårdvaruprodukter hos e-handelsjätten, enligt uppgifter till The Wall Street Journal. Annonserna blockeras på det sättet att man inte kan köpa annonser som kan hamna i sökningar som innehåller Amazon-produkter. Det skriver Breakit.

Procter & Gamble delar med sig av mångfaldsdata
En av världens största annonsörer, P&G, har i marknadsföringskretsar gjort sig känd för att ifrågasätta ojämställdhet och mångfaldsbrist. Inte minst med succén som sopade banan med alla andra kampanjer i reklamtävlingar för några år sen, Like a girl. I ett försök att själva leva upp till det syftet som marknadsföringen driver, släpper P&G nu data på mångfald inom det egna företaget. Denna gång har man med etnisk härkomst för första gången någonsin. Detta skriver Adage.

Bianca Ingrosso hajpade produkter – fick skicka tillbaka dem för att de inte höll måttet
När Bianca Ingrosso släpper nya kollektioner säljer de slut på nolltid. Hon får sajter att krascha. Hon är helt enkelt expert på hur man bygger upp en hajp och förväntningar inför en lansering. När Caia Cosmetics, där hon är delägare, skulle släppa höstkollektionen av sitt smink i augusti, hade hon jobbat på precis på det sättet för att skapa intresse för produkterna. Men när de levererades till Stockholm ”höll de inte måttet”. Så Bianca Ingrosso och hennes team fick skicka tillbaka produkter för miljoner, enligt henne själv. Det berättar hon för Breakit.

Tips från barn avslöjade bluffappar och annonser
Annonsappar som marknadsförts av Tre tiktokanvändare som tillsammans hade 300 000 följare har visat sig vara en bluff. De var vilseledande beträffande funktionaliteten och genererade annonser även när användaren inte har appen igång. De hittades och anmäldes av en flicka i Tjeckien som reagerat på marknadsföringen. Det ledde till att experter på cybersäkerhetsjätten Avast upptäckte bluffappar i både Apples App Store och Androids Playbutik. Det skriver sajten arstechnica.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.