Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Youtubern lurade följarna om lyxresa: ”Tro inte på allt du ser”

Publicerad: 24 Februari 2020, 07:17

Natalia Taylor i badkaret på Ikea.

Foto: Natalia Taylors Instagramkonto.

Influencern åkte till Ikea – följarna trodde hon var på Bali, skatt i Sverige allt närmare för techjättarna och Facebook blockar värdefull data för annonsörer. Det är några av nyheterna i helgsvepet.


Ämnen i artikeln:

InfluencersMorgonsvepetGoogleInfluencerFacebook

Att fejka semestrar börjar bli lite av en trend hos influencers som vill bevisa att du inte ska tro på allt du ser online. Svenska Johanna E Olsson skapade rubriker när hon 2018 photoshoppade in sig själv på en bild från Paris på Instagram. Nu har profilen Natalia Taylor, med två miljoner prenumeranter på Youtube och 329 000 på Instagram, postat en serie med bilder som ska föreställa en Bali-semester – men som i själva verket är en tripp till Ikea. Hon posar bland annat i ett badkar och framför en spegel med blommor och skriver ”The queen has arrived”. Kommentarerna vittnar om att följarna tror på Natalia Taylor, trots hinten med en av Ikea:s prislappar.

”Idag är det lättare än någonsin att bli den du vill. Det är underbart! Men som makthavare kommer ett stort ansvar. Som vi alla vet är inte alla öppna på nätet. Tro inte på allt du ser online”, säger hon till CNN.

G20: ”Dags att enas om skatt för Google och Facebook”
När G20-topparna möttes i Saudiarabien i helgen var en av diskussionerna att man nu måste komma överens om ett globalt skattesystem för världens techbolag, såsom Google och Facebook. Den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD har redan börjat arbetet med att hitta gemensamma regler för att få dessa bolag att betala skatt i länderna där de är verksamma, vilket alltså skulle betyda även i Sverige, där de idag betalar mycket lite. Detta skulle kunna innebära nationella skatteinkomster med runt 980 miljarder kronor per år, skriver Svenska Dagbladet.

Facebook blockar värdefull data för annonsörer
Facebook stänger nu ner en datakälla som delade vilken enhet användarna har för annonsörer, som de tidigare har använt för targeting och att mäta kampanjer. Detta har varit en nyckelfunktion för annonsörer under flera år genom Facebooks annonsprogram där annonsörerna genom ett ID kunde se exakt vilken enhet som fått Facebookannonsen. Anledningen till att de skrotar verktyget är rädsla för integritetsintrång och nya lagar som rör den digitala annonsindustrin. Apple har gjort liknande begränsningar.

Spotify ska kriga mot köpta strömningar
Enligt ett hemligt mejl som SvD Näringsliv tagit del av kommer nu Spotify ta upp kampen mot manipulerade strömningar. Branschen har granskats för problemet under några månader, bland annat köpte artisten Mange Schmidt fejkade lyssningar i januari för att visa hur lätt det är. Spotify ska nu automatiskt ta bort lyssningar som genereras av artificiella konton från royalties, en förändring som kommer gälla för den reklamfinansierade delen.

Donald Trump tar över Youtube på valdagen
Youtubes startsida kommer att tas över av den sittande amerikanske presidenten Donald Trump på valdagen 2020 den 3:e november. Det är inte första gången Trump köper hela utrymmet. Sommaren 2019 spenderade han upp till en miljon dollar Youtube inför den första debatten, som dessutom livestreamades på Youtube. Bloomberg räknar med att just detta utrymme  kan kosta en miljon dollar per dag.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.