Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Ytterligare stater ger sig på Google – tredje stämningen på två månader

Publicerad: 18 december 2020, 07:36

Googles juridiska bryderier i USA fortsätter, ”Moldy Whopper” fortsätter vinna storpriser och WPP tvingas skriva upp förlusterna med tre miljarder. Det och mer i veckans sista morgonsvep.


Ytterligare amerikanska stater stämmer Google

I oktober stämde det amerikanska justitiedepartementet Googles moderbolag Alphabet då det ansåg att bolaget genom avtal med hårdvarutillverkare som Apple utnyttjade sin dominanta ställning på sökmotormarknaden. I förrgår följdes den av att tio amerikanska stater stämde Alphabet för brott mot konkurrensregelverk inom det digitala annons-ekosystemet. Nu kommer ytterligare en stämning, den här gången ledd av staterna Colorado och Iowa. De anser precis som de tidigare nämnda parterna att Google brutit mot konkurrensregelverk på sökmarknaden, något som de i slutändan menar skadat annonsörer och användare. Den senaste stämningen nämner specifikt hur Google agerat mot exempelvis recensionsappen Yelp, där de anser att Google gjort det svårare för sina kunder att använda den typen av tjänster.

Samtidigt som Google och de andra techjättarna pressas från amerikanskt håll håller även EU på och utreder hur bolagen ska regleras och beskattas på den europeiska marknaden.

Tre nya grand prix till ”Moldy Whopper”

Under året har svenska Ingo och Burger Kings ”Moldy Whopper” haft eriksgata på den internationella tävlingsscenen. Kampanjen har fullkomligt överrösts av de ädlaste valörerna i bland annat One Show, D&AD och Eurobest. Nu kan den lägga ytterligare tre grand prix till prisskörden, den här gången från Epica. I Epica är det branschjournalister från världen över som sitter i juryn och de belönade kampanjen med grand prix i film, pr och print.

Bokföringsmiss hos WPP – får skriva upp förlusten med 3 miljarder

När WPP i augusti presenterade sin halvårsrapport stod det klart att världens största byrånätverk gjort en förlust på närmare 30 miljarder kronor. Nu visar det sig att förlusterna var i själva verket landade på drygt 33 miljarder kronor, och att WPP kommer tvingas se över all sin bokföring mellan 2017 och 2019. Felet upptäcktes av WPP:s revisionsbyrå Deloitte och har sitt ursprung i felaktigt bokförda kontanttillgångar. 

Stort svindelnätverk upptäckt på amerikanska online tv-marknaden

Det digitala annonssystemet har sedan födseln dragits med problem från företag som säljer fejkat annonsutrymme. Problemen har främst funnits internationellt, och särskilt på den sydostasiatiska marknaden. Nu uppger Moat, en del av Oracle Data Cloud, att de lyckats hitta och identifiera en av de största svindlarna på online tv-marknaden. Svindlarna ska ha lyckats lura till sig cirka 150 miljoner kronor genom att låtsats erbjuda impressions från 28,8 miljoner hushåll nådda via 3600 appar på 3400 fejkade devices. Några av apparna som utnyttjats är Apple TV, Roku och andra smart-tv tjänster. Annonsköparna betalade i tron om att de nådde användare, men några annonser visades aldrig. Läs mer om storyn på AdAge. Vilka annonsörer som drabbats av svindlarna och vad som händer härnäst är fortfarande oklart.

Stark framtidstro bland e-handlare 

Pandemin har inneburit att många av Sveriges e-handlare sett rekordartad tillväxt. När Svensk Handel nu presenterar sin återkommande Handelsbarometer visar den att framtidstron är hög, samma optimism står dock inte att finna i butikshandeln. Framtidstron hos e-handlare ökar med 5,5 enheter till index 122,1 medan den för butikshandeln stannar på 77,7. Ett index på 100 innebär en neutral nivå.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.