Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Zlatan har 45 miljoner följare på Instagram – nu gör bolaget bakom hans dofter brakförlust

Publicerad: 10 November 2020, 07:23

Bolaget bakom varumärket Zlatan Sport gör brakförlust, Black Fridays motståndare byter namn och S4 Capital gör vinst. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsZlatan IbrahimovićMaxMcDonaldsBlack FridayBurger KingS4 CapitalSir Martin Sorrell

Zlatan Ibrahimovic är fotbollsspelare men också influencer. Med åren har vi blivit vana vid att se Zlatan göra reklam för kreditkort, Volvobilar, drycker – och inte minst produkterna som bär hans namn. På parfymer, kläder och hygienprodukter. Man skulle kunna tro att det är lätt att konvertera hans 45 miljoner följare på Instagram till betalande kunder – men så lätt tycks det inte ha varit. I fjol gjorde bolaget bakom produkterna i Zlatan Sport, Amazing Brands Stockholm AB, brakförlust. Omsättningen landade på 20,4 miljoner kronor (35,6 mkr 2018) och resultat efter finansiella poster blev en förlust på 15,6 miljoner kronor (-5,5 mkr 2018).

I bokslutet skriver man att en av de största riskerna mot bolaget är att försäljningen är så koncentrerad till varumärket Zlatan Sport. Zlatan Ibranhimovic är själv inte delägare i bolaget, utan får troligtvis en del av omsättningen för att upplåta sitt namn till det. Detta enligt Expressen.

Bolagen inom reklam och media får skjuts efter vaccinnyhet
Bolag inom reklam och media ökade på börsen efter att Pfizer och BioNTech under gårdagen meddelade att deras coronavaccin scorade mer än 90 procent i effektivitet. Aktiekurserna för WPP och ITV steg båda tio procent efter nyheten släpptes. Även Ascential, ägare av Cannes Lions, klättrade 30 procent. Det skriver Campaign. 

Black Fridays motståndare byter namn
Snart är konsumtionens julafton här: Black Friday. Under de senaste åren har en motrörelse till shoppingdagen vuxit fram, nämligen White Monday, som infaller på måndagen samma vecka som Black Friday. Men nu har den högtiden bytt namn till Circular Monday, där tanken är att främja cirkulär konsumtion. Detta enligt sajten ehandel.se. De företag som vill delta i Circuar Monday måste förhålla sig till vissa regler:

• Man får inte använda sig av reklam under banderollen Black Friday.
• Man ska dela bilder och inlägg i sociala medier under hashtaggen #circularmonday den 23:e november.
• Man får bara ge rabatter på cirkulära- eller delningstjänster samt produkter tillverkade av mer än 90 procent återvunnet material. 

S4 Capital gör vinst
Sir Martin Sorrells
bolag S4Capital går till skillnad från många andra bolag inom marknads- och kommunikationsområdet just nu som tåget. Detta under koncernens senaste kvartalsrapport från Q3 2020. Den visade bland annat att intäkterna ökat med 53 procent jämfört med motsvarande period året innan. De landade på 86,4 miljoner pund. Bruttovinsten ökade med 79 procent och slutade på 75,3 miljoner pund. Detta skriver The Drum. 

McDonald’s giv i pr-kriget om klimatet: plantbaserad burgare
På svensk mark har Burger King, Max och McDonald’s de senaste åren krigat om vem som är längst fram på klimattronen. Vi har sett initiativ som 50/50, där kunderna inte skulle kunna känna skillnad på kyckling och kött. Vi har sett budskap som ”För varje hjälper du till att rädda klimatet”, sedermera fälld i Reklamombudsmannen. Och vi har sett världens största hamburgerkedja göra om sina utomhusreklamskyltar till bihem. Nu kommer McDonald’s nästa giv: en egen plantbaserad burgare, McPlant. Den har tagits fram tillsammans med Beyond Meat och kommer till den amerikanska marknaden 2021. Det är oklart när den kommer till Sverige men vi lär se spännande marknadsföring kring den framöver. Det skriver Adage.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.