Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Zytomierskas svar på stämningen: fiskoljan kan inte bota corona

Publicerad: 27 Maj 2020, 06:17

Zytomierskas inlägg skapade mycket uppmärksamhet då det lades ut. Nu är det borttaget.

I april stämde Konsumentombudsmannen Katrin Zytomierska för ett inlägg om fiskolja och corona. Nu kommer svaromålet. Det och mycket mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

FacebookKonsumentombudsmannenMonique WadstedKatrin Zytomierska

Tidigare i år stod det klart att Konsumentombudsmannen (KO) stämmer influencern Katrin Zytomierska, bland annat för ett inlägg där hon skrev om en ny fiskolja i samband med coronautbrottet i Sverige.

”Det är en sjuk slump att vår omega-3 olja kommer nu, jag är så otroligt tacksam för det! Timingen kunde inte varit mer perfekt. I tider som dessa med ett läbbigt Corona-virus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar. Jag vill starkt rekommendera er att börja ta en sked av vår olja för att skydda er i bästa mån”, skrev hon bland annat i inlägget som KO menade var att betrakta som vilseledande marknadsföring.

Nu svarar Katrin Zytomierska på anmälan med hjälp av ombudet Monique Wadsted, advokat på Bird & Bird. Detta enligt Dagens Juridik som tagit del av svaromålet.

Hon anser inte att Instagraminlägget säger att fiskoljan kan bota corona.

”Fiskoljan har dock tillskott av D-vitamin. Tillskott av D-vitamin har i studier visat sig kunna skydda mot influensa och Omega 3 stärker immunförsvaret”, skriver Monique Wadsted och menar att inlägget därmed inte är vilseledande. Vidare för hon linjen att marknadsföringen inte var aggressiv och att Katrin Zytomierska inte har någon maktställning inom hälsa.

Förutom inlägget om fiskoljan stämde KO i samma veva Katrin Zytomierska för tre fall av bristande reklamidentifiering.

Studier visar på Facebooks polariserande effekt – plattformen vägrade åtgärder enligt uppgifter
I januari 2018 gick Facebooks grundare Mark Zuckerberg ut med ett eget meddelande på sin sida. Plattformen skulle återgå till sin kärna, bli en plats för vänner och familj. Det var först då syftet med den, som det var tänkt från början, uppfylldes. Samtidigt har det sedan plattformens start spekulerats i huruvida den uppmuntrat till polarisering, inte minst politisk sådan. Nu visar det sig att Facebooks egen forskning stödjer det. Plattformen har uppmuntrat polarisering och algoritmerna ”utnyttjar den mänskliga hjärnans attraktion till meningsskiljaktligheter.” Trots att det slagits fast vägrade ledningen att lösa problemen, en av anledningarna till det ska vara rädsla för att framstå som partiska mot konservativa. Det skriver Wall Street Journal.

En talesperson säger till tidningen att man har spenderat 19,3 miljoner kronor på extern forskning kring polarisering och att man lärt sig mycket som bolag.

Burger Kings senaste annonser riktar sig mot personalen – inte kunderna
Burger King är ett varumärke som ofta gjort sig känt för utstickande marknadsföring. Nu kommer en kampanj som är lite annorlunda jämfört med det man kanske är van vid att se från burgarkedjan. Man har bett kunderna lämna tack-meddelanden till Burger King och dess anställda i en app. Dessa meddelanden trycks nu upp som budskap i de nya annonserna. Budskapen är 5100 stycken till antalet och lyder bland annat: ”Världen rör sig tack vare er” och ”Från en samhällsbärande arbetare till en annan: Tack!” Kampanjen har tagits fram av David Miami och kommer att synas i kedjans restauranger i USA under Memorial Day. Det skriver Adweek.

Medierådgivare spår förbättring i brittiska annonsmarknaden
I juni kommer marknaden förbättras något, enligt prognosen. Men trots det är villkoren fortfarande tuffa. Då kommer nedgången ligga runt 45 procent eller kanske något bättre jämfört med innan coronautbrottet. Hittills, i april och mej, har nedgången varit 50 procent.

– Förtroendet återvänder till marknaden och återhämtningen pågår i många sektorer men man är fortfarande väldigt försiktig och osäker på vad framtiden har att erbjuda, säger Tim Pearson, vd för OMD-gruppen i Storbritannien, till Campaign.

Varsel inom kultur och media har ökat explosionsartat
6700 personer som jobbar inom media och kultur varslades mellan mars och maj i år. Förra året samma period landade den siffran på blott 170 – de har alltså ökat med nästan 40 gånger. Hur många som drabbats inom media respektive kultur förtäljer inte siffrorna, men enligt Arbetsförmedlingens analyschef Annika Sundén är denna sektor hårdare drabbad än andra eftersom det är en ”bransch som är väldigt beroende av att vi träffas, går på evenemang, på teater och museer.” Det skriver Sveriges Radio. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.