Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

100 kvinnor sågar bröderna Sjönells frisyrer

Publicerad: 18 februari 2009, 15:12

100 kvinnor i en hangar kan inte ha fel.  Skicka in din frisyr för deras bedömning. Resten fixar AXE. Även om du heter Pelle Sjönell.


Ämnen i artikeln:

AxePelle SjönellBBH

Det är inte bara snack.
Brittiska forskare gav nyligen The Axe Effect en vetenskaplig tyngd. Kvinnliga studenter föredrog manliga studenter som använde AXE, visade en studie utförd på University of Liverpool.

Bröderna Calle och Pelle Sjönell har arbetat med AXE-kontot sedan de gick till BBH från Fallon för ett par år sedan.
De hade då redan jobbat en del med B-Reel, som de nu tillsammans med skapat ett inslag i nya kampanjen  ”Axe Hair Crisis Relief”.  Art director har varit Erik Holmdahl och copywriter Beth Ryan.

Den har redan fått Site of the Day award av ansedda theFWA.com, som rankar webbproduktioner från hela världen. Samma sajt gav för övrigt också nyligen B-Reel Peoples choice award för 2008 för  hotel 626 för Doritos.  

I Axe Hair Crisis Relief  har B-Reel och BBH  samlat 100 flickor och fyra kameror i en hangar.
På en stor skärm på en av hangarens väggar projiceras olika porträtt av män.  
– Som kille kan du ladda upp ditt foto för en bedömning, förklarar Anders Wahlquist, vd för B-Reel.  
Det är lite grann som en skönhetens gladiatorspel – inför en väldigt kräsen publik.
Frisyrerna bemöts med alltifrån regelrätta burop till positiva mumlanden.
En kvinnlig kommentator, infälld på sidan, är en tuff uttolkare av reaktionerna och delar med sig av råd om vilka  AXE hårprodukter som ska göra kvinnorna i hangaren mer positivt inställda.
– Förhoppningsvis ska de hjälpa till att förbättra deras stil med en personlig rekommendation hur du kan förbättra din frisyr, säger Anders Wahlquist.

Resumé kan notera att även Calle Sjönell och Pelle Sjönell vågat ladda upp porträtt på sig själva.
Ingen av dem får särskilt höga betyg.
Fem kvinnor ger Calle Sjönells yviga kalufs tummen upp.
Pelle Sjönell klarar sig lite bättre. Tio av de hundra kvinnorna gillar hans frisyr medan den kvinnliga kommentatorn dömer ut honom som en tråkig affärsman.
Men det är i alla fall ett klart bättre omdöme än det hon ger somliga andra. De har frisyrer som enligt kommentatorn framkallar spykänslor hos kvinnorna.

På onsdag går reklamfilmen som pluggar för sajten på American Idol inför uppskattningsvis 30 miljoner tittare.
– Vi hoppas på bra besökssiffror, säger Anders Wahlquist.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

AxePelle SjönellBBH

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News