Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

100 likes på Facebook: Unionen om kritiken mot pop-up kontoret i New York

Publicerad: 17 December 2018, 13:05

Unionen menar att pr-kampanjen med pop-up kontor i New York, som i Aftonbladet omnänts som slöseri och fiasko – tvärtom var kostnadseffektiv och lyckad.


Ämnen i artikeln:

UnionenAftonbladet

Aftonbladet har i flera artiklar förra veckan efter en granskning uppmärksammat hur facktoppar på Unionen flugit business class och bott på lyxhotell under sina tjänsteresor – för medlemmarnas pengar. I samband med detta uppmärksammade de även att Unionen som en pr-kampanj öppnade ett pop-up kontor i New York – något som beskrivts som ett fiasko, där Aftonbladet bland annat lyfte att Unionens första inlägg om pop-up kontoret endast visats runt hundra gånger. Samtidigt har Unionen vägrat redovisa kostnaderna för kampanjen och blivit kritiserade internt.

– Internt skrattade man åt det här projektet och man förstod att det skulle bli ett fiasko. Det kom knappt några svenskar dit, sade en tjänsteman som har jobbat länge på Unionen, till Aftonbladet.

Aftonbladet uppger att ett av Unionens mål var att just väcka engangemang i sociala medier – något som enligt statistiken uppenbarligen inte uppnåtts. Samtidigt har Unionen trots detta beskrivit pr-kampanjen som "kostnadseffektiv". För att klargöra har Resumé under förra veckan sökt Unionen. Efter timmar i pressjour gick Unionen tillslut med på fredag kväll att svara i skrift – idag, måndag.

Enligt unionen själva var pr-kampanjen inte alls så misslyckad som det framkommer i Aftonbladets granskning, eftersom de ändå nådde ut till sina medlemmar, trots endast 100 likes. Medan pr-kampanjen kritiserats för att vara ett fiasko och rent slöseri med pengar, menar Unionen att kampanjen, utformad av byrån ANR, tvärtom var framgångsrik.

– Vi var nio personer som åkte till New York och vi valde billiga flygbiljetter och hotell. Det var bara en person som åkte business för att få ihop sin kalender. Vidare fick vi låna lokal till pop-up-kontoret gratis av ett fackförbund. Sammantaget var det därför en kostnadseffektiv kampanj som byggde på att vi nådde ut i media, i sociala medier och i våra egna direktkanaler riktat till våra 650 000 medlemmar. Anledningen till att vi valde att vara på plats i New York var att vi arrangerade seminarier och träffade svenskar som arbetar i New York för att använda det som content. Kampanjen bygger således på förtjänad media och inte köpt reklam, skriver Johanna Gréen, pressekreterare på Unionen, i ett mail till Resumé.

I Aftonbladets granskning säger Unionens samhällspolitiske chef Henrik Ehrenberg att syftet med pop-up kontoret var att "ha en pr-kampanj riktad till medlemmar, i sociala medier, och genom media, och det syftet uppfyldes" vad syftas på specifkt och vad för syfte uppfylldes?

– Unionen är Sveriges största fackförbund och en bidragande orsak till det är att vi hela tiden tar reda på vilka frågor som är viktiga för privatanställda tjänstemän. Att få hjälp att förbereda sig inför en jobbflytt utomlands står högt upp på tjänstemännens önskelista och därför valde vi att skapa en kampanj vars syfte var att ge tips och råd inför flytten. Genom att vara relevanta och prata om rätt frågor så förenklas vårt värvningsarbete. PR-arbetet bidrar också till att fler medlemmar väljer att stanna kvar i Unionen. Det här är något vi mäter i en medlemstracking varje månad och därför vet vi att förtroendet för Unionen gick upp, fler medlemmar tyckte att det var värt avgiften och fler skulle rekommendera oss till en vän av de som sett oss i sociala medier och i media under kampanjperioden. Vår rapport om att förbereda sig inför utlandsflytten fick också ett bra medialt genomslag då vi medverkade ibland annat Gomorron Sverige, rapport, Metro och VD-tidningen.

Ämnen i artikeln:

UnionenAftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.