Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

100-wattare till Ica, Akzo Nobel och Alkoholkommittén

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Ikväll har årets 100-wattare delats ut på Cirkus på Djurgården i Stockholm. Förutom årets 100-wattare till Ica, Akzo Nobel och Alkoholkommittén, belönades också SCA Hygiene Products, Sydkraft och Cancerfonden för långsiktig varumärkesvård.


Här följer juryns motiveringar till årets 100-wattare och även till vinnarna av långsiktig varumärkesvård i samtliga tre tävlingskategorier: Konsument: ICA och King. Kampanjerna: Asiatiska veckor, julkampanj, egna märkesvaror och banklansering."Stig, Kajsa, Ulf och Roger. Aldrig tidigare har väl en butik fått skötas av en sådan samling lekfulla knäppgökar. Och det är just därför som ICA säljer som smör och gjuter nytt liv i kedjan. Tack för att ni gör oss lite gladare!"Långsiktig varumärkesvård: SCA Hygiene Products och Forsman & Bodenfors för Libero blöjor."Blått kiss. Kommer du ihåg det? Förhoppningsvis inte. Vi har ju fått barn istället. Starka, smarta barn. Och en dubblering av de svenska marknadsandelarna på en stenhård marknad utan att sänka priset. IQ mot GRP 1-0. Heja Sverige!"

Producent:Akzo Nobel och Garbergs Annonsbyrå. Kampanj: Limmar Fäster Fogar."Akzo Nobel tilldelas årets 100-wattare, för att man via en väl genomtänkt kampanj med både strategisk och kreativ höjd, till vilken juryn varit fastklistrad under överläggningarna, visat att ett produktanpassat koncept med fokus på målgruppen kan öka varumärkeskännedomen kraftigt, trots både relativt kort tid och begränsad budget."Långsiktig varumärkesvård: Sydkraft Energiaffären och Hilanders för Energilinjen."För att man via ett mycket starkt kommunikativt koncept visat att uthållighet skapar kraften att på bästa sätt bygga varumärken långsiktigt."Samhällsinformation: Alkoholkommittén och TBWA. Vinter- och vårkampanjen."Äntligen en kampanj om unga människors drickande som använder smartness istället för pekpinnar. Att den dessutom dyker upp på oväntade ställen, i medier man knappt trodde fanns, gör inte saken sämre. Grattis, men framförallt: ha tålamod. Det här är ett arbete som aldrig tar slut."Långsiktig varumärkesvård:Cancerfonden och Team Cancerfonden "Man får inte tillgång till människors gåvopengar om man inte utstrålar trovärdighet och sympati. Men om man lyckas med det, och gör det år efter år efter år, kan man till slut bli den organisation som vi svenskar helst hjälper."

Juryn delade också ut ett antal 75-wattare i de tre kategorierna.Konsument: Arla Foods och Lowe Brindfors för Lansering Yoggi Yalla,Renault Sverige och ANR.BBDO för Renault - kreativa lösningar,SBAB och TBWA för Pratbubblorna och Pelarkontoren, Spendrups Bryggeri och Paradiset DDB för Norrlands Guld, sommarburksfilmer.Producent: Assi Domän Frövi och Ehrenstråhle & Co för Differentiering av varumärket Frövi,Fristads och ANR.BBDO för Works everywhere,Kungsleden fastigheter  och Clara Reklambyrå för Alltid i centrum,Munters och Total för This is where growth starts,Sydkraft Energiaffären och Hilanders för Happy Users.Samhällsinformation:Cancerfonden och Team Cancerfonden för Anhörigåret,Svenska Kyrkan, Lutherhjälpen och  Lydeking Stockholm för Lag Syd.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.