Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

13 marknadschefer har lämnat Bonnier Tidskrifter

Publicerad: 4 november 2013, 14:25

Mats Carleson, vd Bonnier Tidskrifter.

Sedan Bonnier Tidskrifter skapade en centraliserad marknadsavdelning för fyra år sedan har 13 marknadschefer lämnat förlaget. Enligt uppgift till Resumé ligger missnöje med hur avdelningen fungerar bakom flera avhopp. Det dementerar vd Mats Carleson.


Ämnen i artikeln:

Bonnier TidskrifterMats Carleson

I förra veckan stod det klart att Lena Thelenius lämnar tjänsten som marknadschef på Bonnier Tidskrifter för att istället börja på Tidningen Vi. Hon är den senaste i raden av marknadschefer som lämnat förlaget under de fyra år som gått sedan den nuvarande marknadsorganisationen skapades.  

Totalt är det 13 marknadschefer som har lämnat på fyra år, enligt Resumés sammanställning. Det betyder att en klar majoritet av de marknadschefer som fanns hos företaget när den nya organisationen sjösattes har lämnat. Ytterligare 4-5 marknadsassistenter har dessutom slutat.

Mats Carleson, vd på Bonnier Tidskrifter, tycker inte att sammanställningen ger en rättmätig bild.  
– Flera av de du räknar upp har varit här på konsultavtal eller föräldrarvikariat. Det har alltså rört sig om tidsbegränsade perioder, vilket vi har vetat redan från början. Flera har också gått vidare inom koncernen, säger han.  

Mats Carleson hävdar att förlaget i själva verket har en låg personalomsättning.
– Vilket snarare är förvånande eftersom vi är ett av de ledande förlagen. Jag säger tvärtom att vi har väldigt duktiga människor här som också har lärt sig mycket. Det är inget konstigt att folk blir rekryterade.

Två av de som slutat är långvägare inom BT. Det innebär förvisso ett kompetenstapp, men är också naturligt att man söker sig vidare efter en lång period på samma arbetsplats, tycker Carleson.  
Isabella Wärnfeldt var väldigt länge på Bonnier Tidskrifter, runt 20 år och gjort ett fantastiskt jobb. Jag tycker inte det är konstigt att man vill testa nytt då. Samma sak med Lena Lena Thelenius. Jag ser inte det som något bekymmer. Det är samma sak när det gäller till exempel chefredaktörer. Branschen är liten och rekryteringar kommer alltid att ske.

Vi har hört att det finns ett missnöje mot hur organisationen är uppbyggd. Är det något du har märkt?
– Nej, däremot finns det alltid en liten grupp människor som tycker det är jobbigt när saker förändras. Men förändringar kommer att ske hela tiden. Är man inte beredd på det blir det jobbigt. Vi gör löpande medarbetarundersökningar och det finns inget som pekar på att det finns ett missnöje

De har lämnat BT:s marknadsavdelning:
Ulrika Lindblom, marknadschef Tara, nu: Nordstedt
Christin Pröjtz, marknadschef Allt om trädgård, Privata affärer, nu: Expressen
Mia Forsell, marknadschef Allt om Mat, nu: Bonnierförlagen
Isabella Wärnfeldt, marknadschef Sköna Hem Allt i hemmet, nu: Forma
Lena Thelenius, marknadschef Topphälsa, nu: Tidningen VI
Jonna Cornell, marknadschef Mama, Family Living, nu: Stockholms filmfestival
Moa Hansson, marknadschef Vi föräldrar, nu: Astra Zeneca
Katrin Åkesson, marknadsanalys, nu: Forma
Cathrin Olausson, marknadschef lösnummer, nu: Affärsvärlden
Annika Ismarker, marknadschef Veckorevyn, nu: Fairfax
Nina Ek - marknadschef TM, nu: Bonnierförlagen
Lina Rönning, marknadschef och projektledare nu: Bonnierförlagen
Ingrid Hägg, marknadschef, nu: Forma

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.