Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

15 områden: Här behöver svenska marknadschefer mer kunskap

Publicerad: 10 Januari 2019, 12:52

Tech, kunddata och talang. Det är tre av områderna där svenska marknadschefer anser att de behöver förbättra sin kompetens under året.


Ämnen i artikeln:

MarknadschefSveriges Bästa Marknadschef

Inför Sveriges Bästa Marknadschefer i höstas skickade Resumé ut en enkät till samtliga marknadschefer som hade en chans att vinna i sin kategori. Under punkten
"Vilken fråga behöver du få mer kunskap om i ditt jobb?" dominerar techområdet men också kanalstrategi i ett digitalt medielandskap som bara växer.

När Resumé summerar svaren från enkäten går de mångt och mycket i linje med Sveriges Annonsörers förre vd Anders Ericsons uttalande i en intervju med Resumé från i höstas:

– Marknadscheferna behöver bli kravställare och skaffa genuin kunskap om mediefrågor. Många marknadschefer har tappat initiativet eftersom de tycker att det nya medielandskapet går för fort, är svårt att navigera i och har svårt att bedöma de exakta effekterna av sina investeringar. Detta parallellt i en tid där många medier inte vill leverera räckvidd, sade han till Resumé då.

Enkäten hade en svarsfrekvens på 31 procent och visar att hälften av respondenterna avser att öka sina medieinvesteringar under 2019. Noterbart är att marknadscheferna inte hade fått sina budgetar för det nya året godkända vid tidpunkten för enkäten.

• Använda AI för att analysera kundbeteenden
• Bygga syftesdrivna varumärken i en digital miljö – så de blir emotionella
• Hitta bestående och relevanta KPI:er för digitala kampanjer som kan automatiseras.
• Omnikanal
• Digital affärsutveckling
• Systemstöd för ökad effektivisering
• Talang. Hur man hittar, utvecklar och motiverar rätt medarbetare.
• Rätt data
• Mediestrategi – hur navigera och bäst investera med begränsad budget för bästa effekt.• Stöd för att våga vara långsam
• ROI
• Komplexa digital köp
• Effektmätningar av olika kommunikationsaktiviteter
• Identifiera de mest relevanta och ROI-drivande möjligheterna inom martech
• Nya kanaler

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.