Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

15 personer har sagts upp – så ser planen framåt ut för Daisy Grace

Publicerad: 29 Augusti 2018, 10:48

Foto: Sara Mac Key

15 personer har sagts upp samtidigt som Daisy Grace-salongen på Sveavägen har stängt. Vad händer egentligen med Hannah Widell och Amanda Schulmans satsning?


Ämnen i artikeln:

Daisy GraceAmanda SchulmanHannah WidellPerfect Day MediaPerfect Day

Det beskrevs i inledningen som att Hannah Widell och Amanda Schulmans storsatsning Daisy Grace hade fått en flygande start. Systrarna meddelade att de skulle lämna sina operativa roller inom Perfect Day Media för att helt fokusera på det nya livsstilsbolaget. Daisy Grace livsstilsprodukter och kläder började bland annat säljas i Åhléns varuhus och varumärket inledde även en redaktionell satsning. Mot slutet av 2017 gick Bonnier Ventures in med elva miljoner kronor i utbyte mot 20 procent av aktierna. Bolaget värderades då till cirka 55 miljoner kronor.

Samtidigt tog Daisy Grace även över två skönhetssalonger, en på Sveavägen och en i Sturegallerian, där man sålde de egna produkterna och erbjöd diverse behandlingar.

– Vi har bara börjat den här resan. Vårt mål är att bygga ett livsstilsuni­versum där kvinnor och män kan hitta allt de behöver inom livsstil och skönhet, berättade vd:n Hannah Widell för Resumé tidigare i år.

Systrarna medgav i samma intervju att de tampats med en del barnsjukdomar. I januari 2017 valde 15 frisörer att frivilligt lämna bolaget och varumärket har varit inblandade i en varumärkesstrid med bolaget Daisy Beauty.Varumärkesstriden har lett till att salongerna nu går under namnet Beauty Bar by HannahAmanda.

Och nu kan Resumé berätta att ytterligare cirka 15 frisörer sagts upp från salongerna. Salongen på Sveavägen har sedan en tid tillbaka haft stängt och i Sturegallerian håller man på att lägga om för en ny strategi. Frisörerna var inte direkt anställda av Daisy Grace utan under konceptbutiksflaggen.

– Under de två år som gått har vi upptäckt att vi inte var så bra på att driva frisörsalonger. Det är aldrig roligt när någon behöver lämna sitt jobb men det blev en för stor krock mellan vår vilja att satsa på kortare behandlingar och det hantverk som faktiskt frisöryrket innebär och jag tror att man som frisör vill och ska jobba någonstans som har förmågan att satsa på ens yrke, säger Hannah Widell till Resumé.

Hannah Widell menar att de lagt om strategin och i framtiden kommer att fokusera på sitt beauty bar-koncept med behandlingar som pedi- och manikyr samt makeup och styling. Att frisörverksamheten ens fanns med i bilden från början är enligt Hannah Widell ett resultat av salongerna var anpassade efter det. Salongen på Sveavägen har haft stängt sedan i maj, då man öppnade upp en beauty bar på Åhléns City, medan man i Sturegallerian bygger om frisörsavdelningen till showroom och studio.

– Hela konceptet baseras på fun fashion, fun beauty och fun styling istället för långa kropps och hårbehandlingar. Det är det vi är duktiga på och det jag tror att Sveriges kvinnor vill ha från oss. Som alla stora bolag behöver vi alltid satsa på de delar som är mest lönsamma.

Planen framöver är att öppna upp ytterligare barer runtom i Sverige. Samtidigt har de olika bolagen Daisy Grace AB och Perfect Day Media AB slagits ihop i en koncern där Bonnier skjutit till ytterligare kapital. Exakt hur mycket vill dock inte Hannah Widell avslöja.

– Vi gör en jätteinvestering i alla delar av bolagen, från tech till kläder. Kläddelen av bolaget går superstarkt och slog hela förra årets försäljning redan i juni.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev