Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

20 får gå från Leo Burnett

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Storaffären mellan Publicis globalt och Bcom3 är i hamn, vilket påverkar gruppens reklambyrånätverk i Sverige. Medan Publicis Stockholm växer med nya kunder och medarbetare, tvingas Leo Burnett dra i nödbromsen på allvar.


Efter sex veckor som vd, låter Björn Larsson kvasten gå ordenligt. För två år sedan bestod byrån av 100 medarbetare, idag är man 75 och vid årskiftet ska man vara nere på 55.Samtidigt nyanställer Björn Larsson både Magnus Hamberg och Helena Klange.- De blir affärsområdesansvariga och det krävs för att vi ska få vårt nya kunderbjudande att fungera, säger Björn Larsson."Kunderbjudandet" innefattar en rejäl omstrukturering. I stora drag innebär det att "kommunikationshuset" Leo Burnett med flera olika specialistbyråer som Interactive, Event och Leoville, slås ihop till en enda reklambyrå.Fyra områden ska finnas med från start. iLeo, som ska arbeta med relationsmarknadsföring. Den interactiva delen kommer att ledas av David Schwieler och den analoga av Helena Klange, tidigare vd på A-combyrån Dragster.Utöver Klange, är Magnus Hamberg, tidigare vd på Leo Burnett och senast vd på skoföretaget Rizzo Lagerssons, den andra nyrekryteringen.- Nu kommer Magnus tillbaka till Leo Burnett för att ansvara för specialtområdet Retail Theatre tillsammans med Thomas Andrén, berättar Björn Larsson.De två sista specialområdena är event med Jenny Borthen som ansvarig tillsammans med Per Josephsson och business-to-business, där man fortfarande inte bestämt vem som blir chef.Ett annat område som planeras är en "brand strategy"- enhet, där till exempel planning och design ska ingå. Lars "Fille" Hansson blir kreativ ledare för hela byrån.Läs mer i Resumé 39/02 idag, torsdag.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.