Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

20 miljarder står på spel

Publicerad: 1 Juli 2013, 10:54

Jan Johansson, vd SCA.

10–20 miljarder kronor om året. Det är näringslivets kostnad för att sänka svavelhalten i fartygsbränslen. Basindustrin hotar att flytta jobb ur Sverige och dieseln blir en krona dyrare. I Almedalen sätter tunga lobbyister tryck på Anders Borg och Annie Lööf att lindra effekterna – inte minst för Östersjön som drabbas hårdast av förslaget.. – Det blir inga investeringar i Sverige, säger SCA:s vd Jan Johansson.


Ämnen i artikeln:

Annie LööfSCAAnders BorgAlmedalen 2013

I dag får infrastrukturminister Catharina Elmsäter- Svärd nya siffror på följderna av EU:s svaveldirektiv från myndigheten Trafikanalys. Sjöfartsverket har tidigare beräknat kostnaderna för det svenska näringslivet till mellan 13 och 28 miljarder kronor om året. Nu väntas Trafikanalys till regeringens lättnad dra ner siffrorna rejält.

– Trafikanalys har ett politiskt tryck på sig att inte redovisa för höga siffror, säger Svensk Näringslivs miljöchef Inger Strömdahl. Men vår bedömning är att vi hamnar i det intervall som tidigare angivits av Sjöfartsverket.

– Det här har gått från att vara en miljöfråga till en ren konkurrensfråga. Det känns konstigt att vi som kommit så långt på miljöområdet ska tvingas gå före övriga världen. SCA:s vd Jan Johansson tror att kostnaderna kan bli precis så höga som Sjöfartsverket varnat för, men ingen vet eftersom det inte gjordes någon konsekvensanalys:

– Det här är en av de sämsta politiska processer jag sett. Det är fel i alla led: ingen konsekvensanalys, dåligt ur miljösynpunkt och det dödar svensk exportindustri. Våra konkurrenter ute i världen tycker att det här är jätteroligt. Inga investeringar Han ger ett exempel på följden av fördyringarna:

– Om vi ska investera i Sverige ökar avkastningskraven med 25–50 procent. Då blir det inga investeringar i Sverige, det går inte att räkna hem. På sikt försvinner produktion och jobb ur landet och kostnaden för det är svår att beräkna i dag. Jan Johansson är starkt kritisk till regeringen och näringsminister Annie Lööf:

– Näringsministern har rimligen ett stort ansvar för landets näringsliv. När vi påtalar problemet får vi höra att regeringen sänkt bolagsskatten. Visst, men om det inte blir någon vinst, blir det heller ingen bolagsskatt. I morgon ställer Sveriges Redareförening, Svenskt Näringsliv, Jernkontoret och Skogsindustrierna några av politikerna mot väggen på seminariet "Svaveldirektivet – sanning och konsekvens".

– Vi har inte kopplat in några pa-byråer, säger Jan Johansson, utan drivit den här frågan inhouse. "Bara tomma ord" Per Bondemark är produktionschef på SSAB och företräder Näringslivets transportråd. Han uppfattar regeringen som passiv:

– Regeringen ger oss inga svar, vi får bara tomma ord. Enbart för SSAB ger förslaget 100–400 miljoner kronor i ökade årliga kostnader. Det kommer att leda till minskad investeringsvilja i Sverige, färre jobb och mindre skatteintäkter. Carl Carlsson är miljöansvarig på Sveriges Redareförening och bekymrad över följderna för svensk sjöfart:

– Sverige har redan långa transporter, som nu kan bli 50–80 procent dyrare till sjöss. Då får vi mer rullande gods på vägarna och mindre gods på köl. Det går åt fel håll.

– Politikerna måste ge oss stöd. Det har sjöfarten redan fått i våra grannländer. Farledsavgifterna måste bort och det krävs stöd till teknikutveckling och investeringar i renare teknik. Har vi aktiv miljöpolitik om sjöfart måste vi också ha en aktiv svensk sjöfartspolitik för miljö. Det måste hänga ihop. Stor frustration I februari fick sjöfarten 35 miljoner till att utveckla ny teknik, men inför budgeten i höst kräver näringen betydligt större belopp och sneglar på grannländerna. Enbart färjan Viking Grace fick en kvarts miljard kronor i stöd av finska staten för att drivas med flytande naturgas. Men de stora effekterna för det svenska näringslivet uppstår när rederierna rullar över kostnaderna på sina kunder inom industri och handel.

– Sjötransporter är energieffektiva och vi vill ha dem, men inte till vilket pris som helst, säger Svenskt Näringslivs Inger Strömdahl. Det finns en väldig frustration bland våra medlemsföretag, de ångrar investeringar de gjort i Sverige de senaste åren. Drabbar brett I våras enades trafikutskottet och en enig riksdag uppmanade regeringen att genomföra svaveldirektivet, men på ett sådant sätt att reglerna inte äventyrar det svenska näringslivets konkurrenskraft.

– Alliansen har tagit för lätt på frågan, säger Inger Strömdahl. De verkar tro att det här bara rör rederierna. Men höjda dieselpriser drabbar även jordbruket, åkerinäringen och privatbilisterna. Och om jobben hotas blir det här en valfråga.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.