Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

2004 - året då tidningshyllorna svämmade över

Publicerad: 8 november 2007, 11:53

118 nya titlar. 24 oneshots. Den svenska tidskriftsmarknaden fullkomligt exploderade förra året. Varför? Tidskrifter har aldrig varit bättre biznis.


Det har varit ett hektiskt år för Anders Malmsten, en av tidningskonsulterna i firma Malmsten & Martinsson som har gått igenom alla nya titlar på den svenska tidskriftsmarknaden förra året. I genomsnitt startades en ny tidskrift var tredje dag förra året. - Kulmen var i november. Då kom sexton nya titlar, mer än en titel varannan dag, säger Anders Malmsten. Utvecklingen hänger till stor del samman med den allmänna konjunkturen, men flera faktorer samverkar.

Totalt startades 118 nya titlar 2004 - nästan 40 fler titlar jämfört med året innan. Och de två senaste åren har antalet nystartade titlar fördubblats. Tröskeln till tidskriftsvärlden har aldrig varit lägre, åtminstone när det gäller redaktionell produktion. I dag kan i praktiken ett par personer starta ett tidskriftsförlag i hemmet. Allt som behövs en är en redaktionell idé, en lap top och digital kamera. Och du kan trycka var som helst. Dessutom har kostnaderna sjunkit inom en rad andra områden. Papperskostnaderna är till exempel lägre, liksom de redaktionella kostnaderna.

Många av de redaktionellt mest uppmärksammade magasinen de senaste åren har startat med små medel, som till exempel fotbollsmagasinet Offside.- De låga kostnaderna ger också uthållighet, och som tidskriftsentreprenör kan du växa underifrån i stället för att bygga upp allt kring en storstilad lansering, säger Anders Malmsten.Men kostnadsutvecklingen har inte bara gynnat de små förlagen. - De etablerade affärstidningarna har säkert halverat sina kostnader jämfört med för tio år sedan. Priserna för det journalistiska arbetet har också minskat kraftigt, säger Anders Malmsten.

Men det var inte affärstidningarna som stod för de stora intäkterna 2004. Det är i stället traditionella, lösnummerdrivna och breda tidskrifter, i huvudsak damtidningar, som står merparten av lönsamheten. Även de nyligen presenterade TS-siffrorna visade med eftertryck att de kvinnliga läsarna också håller branschen ekonomiskt under armarna. Anders Malmsten tar Bonnier som exempel. - För tio år sedan var affärstidningarna guldkalvarna, då trodde väl ingen att de mest lönsamma läsarna tio år senare skulle vara tanter på landsbygden. I dag är Bonnier Magazine Group den klart mest lönsamma delen inom koncernen. För tio år sedan var också tidskrifterna annonsdrivna. I dag är det återigen läsarnas som finansierar branschen. Det ser Anders Malmsten som ett sundhetstecken. - Du blir helt enkelt inte lika känslig för konjunktursvängningar.

Men tidskriftsmarknaden 2004 visade inte bara hög lönsamhet. Den visade även hög innovationshöjd. Den övergripande trenden bland nytillskotten är oneshot. - Bara under 2004 gav förlagen ut tjugofyra oneshot, året innan var tio stycken one-shot, säger Anders Malmsten. Metoden har blivit en snabb utvärderingsmodell som allt fler förlag använder sig av. I stället för att utreda, skickar man helt enkelt ut en tidning som ger ett direkt kommersiellt kvitto på om idén håller, ett slags tidskrifternas motsvarigheter till betaversioner av olika programvaror.- Formas satsning Vovve är kanske det mest typiska och lyckade exemplet, som i dagarna blivit egen tidskrift. Anders Malmsten målar upp en fortsatt positiv bild av tidskriftsmarknaden 2005. Enda hindret ligger i distributionen och Tidsams begränsningar. - Med så många nya titlar är det inte så konstigt att blivit överfullt i tidningsställen, säger han.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.