Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"2009 blir mycket tufft"

Publicerad: 16 februari 2009, 09:54

En marginellt ökad omsättning till drygt 5,1 miljarder kronor.
Ställt mot en tydligt försämrad resultatutveckling – både för rörelseresultat och resultat efter finansiella poster.  Så blev 2008 för Stampen.
– 2009 blir ett mycket tufft år där vi måste anpassa kostnadskostymen inom alla områden, säger Tomas Brunegård, vd för Stampen.


Ämnen i artikeln:

StampenTomas Brunegård

Stampen fortsatte under 2008 sitt högt uppskruvade förvärvstempo och köpte bland annat kundtidningsförlaget Appelberg och gratistidningskoncernen Gisab.

Men det verkar som kostnaderna från de senaste årens förvärv började komma i kapp resultatet under förra året. En sämre annonsutveckling slog också mot resultatet.
Det blev i alla fall klart sämre under 2008 jämfört med 2007, både när det gäller rörelseresultat och resultat efter finansiella poster.  

Resultatet efter finansnetto (EBT) 2007 uppgår till 107 mkr mot  511 mkr 2007.  
Det är bland annat en sämre konjunktur under andra halvåret som bidrar till den sämre utvecklingen, skriver bolaget i bokslutet.

Under 2007 kunde Stampen också räkna in en klart större vinst i resultatet från en fastighetsförsäljning.  Rensat från den posten blir fallet halveras resultatförsämringen 2008.
Samtidigt ökade bolaget sina goodwillavskrivningar med drygt 30 miljoner.

Enligt bokslutet ökade omsättningen 50 miljoner till drygt 5,1 miljarder kronor.
Rörelseresultat före goodwillavskrivningar (EBITA) minskade till 303 från 652 mkr. Stampen har också i den posten tagit 58 miljoner i så kallade omstruktureringskostnader i Mediabolaget Västkusten och Promedia.

– Jag är ändå ganska nöjd. Jag skulle säga att vi befinner oss på ungefär samma nivå som 2007, med tanke på alla engångsposter. Analysen av att vi har drabbats hårt av en annonsnedgång i slutet av året är korrekt, men vi trodde själva att vi skulle drabbas tidigare under året, säger Tomas Brunegård, vd för Stampen till resume.se.

Men ni ligger fortfarande kvar med realtivt stora kostnader verkar det som?
– Det är också korrekt. Men vi har redan stora besparingsprojekt på gång kopplade till förvärven som gjordes under 2007. Och under slutet av 2008 lämnade drygt 200 personer oss. Effekterna av den nedskärningen ser vi inte i 2008 års resultat.

Hur ser du på 2009?

– 2009 blir ett mycket tufft år där vi måste anpassa kostnadskostymen inom alla områden.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

StampenTomas Brunegård

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.