Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

22 svenska bidrag i Cyber

Publicerad: 23 Juni 2009, 13:33

22 svenska bidrag är nominerade i Cyber Lions. Daddy leder den svenska ligan med fyra nomineringar. Även B-Reel har fyra nomineringar tillsammans med utländska byråer. Totalt är tio svenska byråer är nominerade.


Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsDaddyFarfarÅkestam HolstDDBAcneStarringCannes LionsGreat WorksForsman & Bodenfors

22 svenska kampanjer har nominerats i Cyber Lions om man räknar in B-Reels fyra nomineringar. Det är samma siffra som förra året.

Daddy har flest med fyra, sedan kommer F&B och Åkestam Holst med tre var. Great Works, DDB och Perfect Fools har två. Lowe Brindfors, King och Farfar varsin. Acne har en nominering för Försvaret ihop med DDB.

Dessutom har B-Reel fyra nomineringar tillsammans med utländska byråer, bland annat ihop med Goodby Silverstein Partners för Hotel 626 för Doritos och bröderna Sjönell  på BBH NY är nominerade med 100 girls för Axe. En annan kampanj med svenskkoppling är Nike Bootcamp gjord av AQUA London. En av de medverkande creative directors för kampanjen är Martin Cedergren, som nu har samma titel på Åkestam Holst.

Även Acne har varit delaktig i flera kampanjer, men då som produktionsbolag. Bland de på shortlist har byrån jobbat med BBC Blast (tillsammans med Fallon), The Turbo Gene Test (med Lowe Brindfors). Både Acne och Perfect Fools jobbade också med Nokiakampanjen ”Unloader”, som Farfar är nominerad för.

Totalt blev 208 bidrag nominerade av 1364 inskickade, vilket är 20 procent färre än i fjol då det var 1697 inskickade bidrag i kategorin.

”Talk to the plant” som Daddy gjort för Heinz är ett av de svenska bidragen på shortlist i Cyber.

”Talk to the plant”, Heinz, Daddy
”SAS/SJ Fight”, SAS, Daddy
“The little send guide”, Posten, Daddy
“SMS advice of delivery seeking addresse”, Posten, Daddy
“Do you have what it takes?”, Försvarsmakten, DDB Stockholm
“The Jazz calculator”, Volkswagen, DDB Stockholm
“Come into the closet”, Ikea, Forsman & Bodenfors
“The radio matcher”, SR, Forsman & Bodenfors
“Forsman & Bodenfors”, Forsman & Bodenfors
“Stefan the Swopper”, Posten, Åkestam Holst
“Do you privet your hedge?”, RFSU, Åkestam Holst
“Friends tag & track”, Friends, Åkestam Holst/Perfect Fools
“Spring fashion”, H&M, Perfect Fools
“In an absolut world, friends would get together more often ˆ cookie”, Absolut, Great works
“In an absolut world, friends would get together more often ˆ tub”, Absolut, Great Works
“The turbo gene test”, Saab, Lowe Brindfors
“Unloader”, Nokia, Farfar
“The eco dance”, Ica, King
“Hotel 626”, Doritos, Goodby Silverstein & Partners/B-Reel
"100 girls" ­ Axe, ­ BBH N.Y/B-Reel
"Sombody else¹s phone", ­ Nokia, ­ WK London/B-Reel
"Chlorophyllo", ­ Wrigleys, ­ DDB Paris/B-Reel

Här kan du ladda ner hela shortlist i Cyber

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.