Nyheter
30 konkreta tips – så hittar du balansen 2019
Publicerad: 21 december 2018, 14:07
Det är en stressad bransch som nu går på julledighet. Här kommer 30 råd från Resumés läsare om hur du skapar rätt balans mellan arbete och fritid.
Resumé har under 2018 berättat om arbetsmiljöproblemen i kommunikationsbranschen i artikelserien "Den stressade branschen – #baramänniska". Startskottet var granskningen av "fallet Peter", om en uppskattad byråmedarbetare och älskad familjefar som begick självmord efter att ha drabbats av utmattningssyndrom.
I mitten av december arrangerade Resumé och Unionen ett seminarium som diskuterade stressproblemet och hur vad arbetsgivare, anställda och myndigheter kan göra åt det.
I utvärderingen efter seminariet fick de drygt 100 deltagarna möjlighet att lämna sina bästa tips för hur man lyckas skapa balans mellan arbete och fritid. Här är några av svaren:
• Att själv sätta gränser och vara tydlig mot arbetsgivaren
• Lägga ifrån sig telefonen
• Umgås med andra människor.
• Träna för att få bort stressen i kroppen och bli lugnare.
• Aktivt tänka på oatt det är viktigt att särskilja och balansera jobb och fritid.
• Allt behöver inte vara perfekt
• Våga bli uttråkad.
• Andas och låta saker ta tid. Våga välja bort.
• Att dra ner på duktig flicka-attityd och säkerställa att man tar tid för återhämtning, ibland även om trycker på arbetsplatsen är konstant.
• Se till att njuta av vardagen genom lunch med goda kollegor.
• Skratta mycket och bjud på dig själv.
• Sluta vara en stressbidragare genom att gå runt och rättfärdiga stress genom att säga att det är så stressigt hela tiden.
• Att lära sig att vara "här och nu", vilket också är bland det svåraste.
• Att stänga av mailplinget i telefonen och att aldrig läsa jobbmail utanför arbetstid eller på lunchen, och inte heller svara i telefon då.
• Att tänka på vad som är viktigast i livet. Jobba för att leva eller leva för att jobba? Sätt upp tydliga ramar, våga säga nej och prioritera ditt arbete.
• Boka in privatlivet och hålla den agendan lika hårt som arbetslivet.
• Var i naturen, jobba i trädgården – ger mig återhämtning, balans och ett lugn.
• Glöm inte att stanna upp, reflektera och tänk på andningen.
• Inse att jag har eget ansvar och sätta min egen strategi för hur skapa balans.
• Lyssna inåt, och meditera varje morgon, andningsövningar.
• Ställa krav på arbetsgivare vid tillsättning av tjänster att bannlysa ord som "stresstålig" "många bollar i luften" och "alltid på hugget". Lära sig att sätta egna gränser utan att gå i konflikt.
• Ha inte mobilen som väckarklocka.
• Vakna i lugn och ro, ät frukost och gör dig i ordning – SEN tar du EVENTUELLT fram telefonen – men helst vänta tills du åtminstone är på väg till jobbet. (Minns du att det bara för några år sen ansågs nästan psykotiskt att ha kollat mail före jobbet?)
• Nyttja vilrummet på jobbet (jag sover ibland middag 20 min när de andra fikar). Fikapauser och annat socialt kan dra musten ur en och man tappar fokus.
• Vissa dagar när jag bara ska skriva, accentuerar jag det med att ha nån luvtröja som jag sitter och kurar i, i ett hörn. Jobbet är inte ett mingelparty varje dag. Spara minglet till ditt privata liv. Byt mobilsignal på alla telefoner du är långledig. Stressen går igång av ljudet.
• Planera in tid för återhämtning.
• Inte jobba för sent på kvällarna.
• Separera och ha en arbetstelefon och privat telefon Ha inte tillgång till arbetsmail på din privata telefon.
• Stäng av notiser på mobilen och kolla inte mailen mer än nödvändigt. Är det akut ringer man!
• Träna på lunchen så hjärnan blir pigg och fräsch på eftermiddagen. Alltid värt att ta den där pausen.