Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

4 saker du gör fel i din content marketing-strategi

Publicerad: 25 September 2019, 11:22

(Sponsrad) Henric Smolak är content marketing-expert och arbetar som CRO på distributionstjänsten Strossle. Henric driver även Sveriges största mediepodd, Under 15,​ och är kursledare på Resumé Akademi. Här listar han de vanligaste felen vi gör i våra content marketing strategier.


1.Du har valt ett ämne som ingen bryr sig om
Content marketing handlar om att skapa värde och förtjäna dina potentiella kunders uppmärksamhet. För att lyckas med det, är det ingen idé att fokusera på ett ämne som endast ni som företag tycker är viktigt att kommunicera. Fokusera istället på ett ämne som faktiskt engagerar den målgrupp du vill kommunicera med. Tänk utsida-in istället för insida-ut!

2. Du har för höga förväntningar
Ett klassiskt misstag är att du som marknadsförare tror att du kan skapa enstaka innehåll som ska ge toppresultat direkt. Att jobba med content marketing är en investering som ger resultat längre fram. Ingen postar tre bilder på instagram och ger upp för att man inte fick hundratals följare direkt. Se till att sätta rätt förväntningar från början, ha tålamod och låt det ta tid.

3. Du saknar en process
Att arbeta med content marketing är ingen enstaka aktivitet, utan ska fungera som en redaktion. Det handlar om att arbeta likt en publicist med kontinuerlig produktion, distribution och utvärdering för att ständigt bli bättre. Det är en process som tar tid men som betalas tillbaka snabbt när den har finjusterats ett tag.

4. Du arbetar inte tillräckligt med distribution
Fick ditt innehåll inte den uppmärksamhet du förväntade dig? Det är ett vanligt misstag när det gäller content marketing. Att synas och höras idag är bland det svåraste som finns. Därför måste du ha en gedigen strategi för att kunna nå ut och fånga läsarna eller tittarnas uppmärksamhet. Fundera noga på var din målgrupp finns och på vilken plattform du enklast kan nå ut till dem. Var inte heller rädd för att investera och köpa dig till distribution.

Vill du ha mer kunskap och verktyg för att lyckas med content marketing och nå resultat? Här kan du anmäla dig till kursen i Content marketing-strategi – skapa engagerande innehåll och nå rätt mottagare.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.