Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

47-åriga svensken varumärkesregistrerade #metoo – "Kontroversiell registrering"

Publicerad: 16 Augusti 2019, 12:45

Foto: Mostphotos

Kort efter att #metoo-vågen startade sökte och fick entrepenören Bo Westerling varumärkesskydd för just #metoo. Nu vill han använda den världsunika registreringen för att dra in pengar till organisationer som jobbar mot sexuellt våld och trakasserier.


Ämnen i artikeln:

#MeToo

Hösten 2017 svepte #metoo-vågen över Sverige med full kraft. När uppståndelsen och medieintresset var som störst insåg entrepenören Bo Westerling att det fanns en kommersiell sprängkraft i varumärket #metoo. Redan den 17 oktober, en knapp vecka efter dess att Cissi Wallin gått ut och namngivit sin påstådda våldtäktsman Fredrik Virtanen, sökte Bo Wetterling varumärkesskydd hos Patent- och registreringsverket. Kort därefter fick registreringen godkänt. Registreringen gäller för smycken och andra liknande produkter.

Och nu planerar han att lansera en smyckeskollektion vars intäkter ska bidra till #metoo-rörelsens mål – ett stopp för det sexuella våldet och trakasserierna, det rapporterar SVT Nyheter.

– Att lyckas registrera #metoo som ett varumärke anser jag vara en kanonidé. Ett varumärke, #metoo, en komplett smyckeskollektion med hela sin existens ur allt Metoo står för. Attitydförändring, opinionsbildning, bryta könsnormer och maktstrukturer, berättar han för SVT Nyheter.

Varumärkesregistreringen är världsunik och framöver hoppas Bo Wetterling att han ska få användning för den internationellt. Till SVT Nyheter säger han att han är medveten om att registreringen kan ses som kontroversiell. Han har bland annat kontaktat och fått nobben av Cissi Wallin.

– Så klart är det ett kontroversiellt ämne så självklart kommer det att storma kring det från alla möjliga håll. Men, min vision att bidra med så god ekonomi som möjligt till dessa organisationer via ett varumärke mångfaldigt trumfar alternativet, att 20 separata aktörer smider egna prylar på egen hand och säljer via sina sociala medier. Det blir spretigt och ingen hävstångseffekt. Jag vill se förändring på riktigt, säger Bo Westerling.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

#MeToo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.