Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

7 kommunikationstrender som kommer att forma nästa generation

Publicerad: 11 Februari 2019, 15:15

Enligt rapporten har flera år av satsningar på innovation lett till att kunder känner sig översköljda av information.

Foto: Wikimedia commons

Accenture Interactives rapport Fjord Trends visar att två decennier av teknikutveckling och innovationer har skapat en “digital röra”, som fått människor och organisationer att ompröva vilka digitala lösningar de verkligen behöver.


Ämnen i artikeln:

Accenture Interactive

En fundamental omprövning av vad kunder faktiskt värdesätter och vill ha kommer att sätta tonen för en helt ny syn på design som återigen sätter människan i fokus. Det visar den tolfte upplagan av Accenture Interactives rapport Fjord Trends.

Enligt rapporten har flera år av satsningar på innovation resulterat i en "digital röra" som lett till att kunder känner sig översköljda av information från företag. Det gör att människor i högre grad söker efter lugn och mening.

Såväl människor som företag letar därför efter det som skapar verkligt värde och tar avstånd från de produkter och tjänster som inte uppfyller kraven. Detta kommer förändra människors förhållande till teknik och varumärken i grunden.

Skiftet kommer enligt rapporten få stora konsekvenser, men innebär också nya möjligheter för företag och kunder. Slutsatsen är att tiden nu är hög för företag att utvärdera produkter, tjänster och upplevelser utifrån deras förmåga att skapa värde för kunden.

– De företag som kommer lyckas under 2019 är de som lyckas förmedla en känsla av värde och relevans, inte bara för individen, men för samhället i stort. Företag skapar inte ökat värde bara genom att växa sig större, utan genom att bli bättre. Vi tror att trenden för i år är att skapa kundupplevelser som förbättrar människors liv, som gör livet mer produktivt och meningsfullt, säger Brian Whipple, vd på Accenture Interactive, i ett pressmeddelande.

Fjord Trends 2019 undersöker sju trender som väntas forma nästa generations upplevelser:

1. Att tiga är guld: Att känna sig överväldigad av intryck har blivit en ny hälsorisk. Genom eftertänksam design kan företag hitta nya sätt att göra sig hörda av kunder som efterfrågar tystnad.

2. Måttet är rågat? Det är slutpratat. Kunder förväntar sig att produkter och tjänster har ett hållbarhetstänk, och avvisar de produkter som inte möter förväntningarna.

3. Dataminimalism: Människor och företag har olika syn på värdet av personlig information. Är ökad transparens lösningen?

4. Ligg steget före: Från eldrivna skotrar till drönare, nya transportsätt slåss om utrymmet i städerna. Det är dags att skapa ordning genom enhetliga ekosystem som kan tillgodose transportbehov i realtid.

5. Inkluderingsparadoxen: 2018 blev ett uppvaknande för företag att lyssna till fler olika röster. Men hur ska företag ta fram design som passar alla utan att oavsiktligt exkludera några? Sluta se olika människotyper och försök istället att identifiera olika sinnesstämningar och mentaliteter.

6. Space odyssey: Såväl arbetsrummet som butikslokaler behöver genomgå en digital förvandling. Det är dags att omvärdera våra tillvägagångssätt och verktyg för att designa rum.

7. Syntetiska verkligheter: Vi lever i en ny värld av artificiell verklighet. När appar för ansiktsbyte och röstsimulering kan skapa en mer trovärdig verklighet, måste företag reda ut hur man ska dra nytta av detta, samt hur man hanterar eventuella risker.


Ämnen i artikeln:

Accenture Interactive

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.