Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

A-com kan tvingas lägga ner var tredje byrå

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

A-com gör en förlust på 20 miljoner kronor före avskrivningar för tredje kvartalet.Nu tvingas Björn Larsson låta bilan gå i bolagsportföljen.Så många som 15 av koncernens 45 bolag kan nu komma att säljas ut eller läggas ner.


A-coms vd Björn Larsson har haft en tuff höst. Byråintäkten tredje kvartalet minskar med 19 procent jämfört med i fjol. Samtidigt avslöjar kvartalsrapporten att A-com återigen tvingats ta till bankkrediter för att finansiera driften. Den sista oktober hade koncernen utnyttjat 44 miljoner av en beviljad kredit på 70 miljoner kronor.I kassakistan finns nu 17 miljoner i kontanter, spridda kundfordringar för 121 miljoner och 81 miljoner i "övriga omsättningstillgångar". I den havererade marknad A-com nu verkar i räcker de pengarna inte långt.- Vi har i dagsläget kontroll på penningsituationen, säger Björn Larsson. Under det gångna året har jag lagt ner 16 bolag och startat fyra nya, medan 180 personer har slutat i koncernen. Men businessen ser inte ljus ut, det här är det värsta raset någonsin och det drabbar alla discipliner.A-com har tidigare aviserat att man vill skära kostnaderna med 20 procent, en målsättning som upprepas i kvartalsrapporten. Men besparingar räcker inte för att staga upp kommunikationshuset A-com. Istället tvingas Björn Larsson troligen att bjuda ut fler bolag till försäljning.Vilka dessa är vill Larsson inte tala om, men han säger att de berörda byråerna är vidtalade. Det ser ut att bli lika många nedläggningar som förra året - 16 byråer:- Vi har idag har en tredjedel starka byråer, en tredjedel som kan bli starka i framtiden och en tredjedel som vi tittar på just nu.Dessutom väntar nedläggningar av vissa sorgebarn.- Några fusioner blir det inte, jag har aldrig trott på dem. Vi kommer inte heller att starta några nya koncept. Däremot utvärderar vi vissa verksamheter. Vissa står inte pall och då måste vi stänga ner dem rakt av, säger Larsson.Den stora förändringen i resultatet härrör främst från den traditionella reklamverksamheten.- Det här har varit ett skräckkvartal, men för första gången ser jag en differens mellan kategorierna. Special Services och internet är fortsatt starka. Minskningen på Advertising ligger på 38 procent och på media 15 procent, medan internet ligger på ungefär noll, säger Björn Larsson.Collaborate är idag en av få A-combyråer som är ett tänkbart försäljningsobjekt. Resumé har tidigare kunnat rapportera om att A-com inlett samtal om en försäljning av reklambyrån.- Marrakesh är vi nöjda med, Astroem också. Carola Määttä gör en bra jobb på Graceland Hallstedt & Hvid, men vi skulle naturligtvis villa att de var större. Collaborate är ett världsnamn tack vare Bosse Rönnberg men även där skulle vi vilja att de kom in i ett bredare sammanhang.Betyder det att Collaborate ska säljas?- Skulle jag kommentera en försäljning skulle jag säga att det är en logisk slutsats, men jag väljer att inte göra det. Men inget är heligt idag när det gäller reklambyråer, marknaden är dösvag och nu gäller det att klara av den här nedgången, säger Björn Larsson.

Robert Svensson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.