Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

A Non Smoking Generation visar hur tobaksbruk smittar i skolan

Publicerad: 21 februari 2019, 08:00

Med sin senaste reklamfilm vill A Non Smoking Generation visa beslutsfattare varför det är viktigt att arbeta för en tobaksfri skoltid.


Många tror att rökning inte är ett problem i samhället idag. Men fortfarande
använder 30 procent av alla ungdomar nikotin under sin skoltid.

Det vill A Non Smoking Generation påminna om i en ny animerad film, som visar hur tobaksbruk smittar i skolan. Organisationen menar att en tobaksfri skoltid är avgörande för att stärka barn och unga att se samt stå emot tobaksindustrins strategier. Filmens syfte är att motivera skolpersonal och visa beslutsfattare varför det är viktigt att arbeta för en tobaksfri skoltid.

– Kompisars påverkan och viljan att passa in är de vanligaste skälen till att börja röka
enligt barn och unga. De skulle slippa känna den pressen om vi arbetar för en tobaksfri
norm bland elever och personal i skolan. Dessutom borde alla barn ha rätt till information som motiverar till ett tobaksfritt liv - om hälsoriskerna, miljöpåverkan och barnarbetet på tobaksfälten, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, i ett pressmeddelande.

Utöver en lag om tobaksfri skoltid och ökad kunskapsspridning efterlyser A Non Smoking Generation starkare tobakslagar som sätter stopp för all marknadsföring. Tobaksreklam är förbjudet i Sverige, men ändå lyckas tobaksindustrin marknadsföra sina produkter till barn, menar organisationen.

Enligt organisationens senaste rapport förekommer dold tobaksreklam till ett värde av miljontals kronor i redaktionell media, tv, film, musik och via influencers i sociala medier. Filmen belyser även hur industrin utvecklar och designar nya nikotinprodukter, såsom e-cigaretter med godissmak eller vitt snus, för att locka ungdomar.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.