Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Absolut ingen anspelning på moderaterna"

Publicerad: 22 mars 2010, 13:28

Först sågningar och hån för Alliansen-loggan. Nu kritiseras reklambyrån Garbergs för en ytterligare kampanj – den här gången med en logotyp slående lik Moderaternas.


Ämnen i artikeln:

AlliansenGarbergsModeraterna

Bannern med ”nya” Försäkringakassan och Moderaternas logga under. Bilden är från bloggen s-buzz.se.

Garbergs kampanj för ”nya” Försäkringskassan syns nu i form av banners på nätet.

På föräldrasajter har det dykt upp banners med logotyper där ordet ”nya” skrivs med skrivstil på samma sätt som hos ”nya” Moderaterna.

På sajten alliansfrittsverige.nu framförs kritik mot att Försäkringskassan-loggan på bannern är slående lik Moderaternas, både när det gäller typsnitt och placeringen. Det uppmärksammas även av bloggen s-buzz.

”Detta sker samtidigt som ca 50 000 människor utförsäkras. Att Försäkringskassan inte förstår det extremt opassande i detta är otroligt”, står det i ett inlägg på alliansfrittsverige.se.

Garbergs Charlotte Lundquist är produktionsledare för Försäkringskassan. Hon menar att det ”absolut inte” rör sig om någon anspelning på Moderaterna.

– Det här är en av tio varianter på ordet ”nya” som vi använder i kampanjen. Ibland skrivs det med versaler, ibland med gemener och ibland med skrivstil.

Förstår du kritiken?
– Nej, man blandar ihop äpplen och päron. Försäkringskassan är en statlig myndighet. Att utförsäkringar sker beror på ett politiskt beslut i riksdagen, ett demokratiskt beslut. Försäkringskassan hanterar och utför besluten. Det är inte Försäkringskassan som utförsäkrar.

– Vår kampanj handlar inte om utförsäkring utan om att Försäkringskassan har blivit modernare och mer tillgänglig för dem som behöver stöd och hjälp, säger Charlotte Lundquist och avslutar:

– Man kan tycka att det är likt, men det är en lek med grafiken och har inget med Moderaterna att göra.

Förra veckan rasade debatten om Garbergs nya logga för Alliansen. Byrån skriver på sin sajt:

”/.../Alliansens nya logotyp och blev genast omdebatterad, både på ledarsidorna i Sveriges största morgontidningar som i hemmasnickrade youtube-filmer. Var det något vi visste var det att när man gör en grafisk logotyp för Sveriges regering kommer folk tycka till, och det fick vi rätt i!”.

Fotnot: Moderaternas reklambyrå är Storåkers.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.