Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Accenture Interactive fortsätter att växa - köper danska Hjaltelin Stahl

Publicerad: 5 Mars 2019, 10:31

Prishyllan på den danska byrån Hjaltelin Stahl.

Norden är den marknad där Accenture Interactive varit mest aggresiva i sin expansion. Nu förvärvar man den danska digitalbyrån Hjaltelin Stahl med 150 medarbetare. Därmed blir man en av de största byråerna på den nordiska marknaden.


Ämnen i artikeln:

Accenture Interactive

En av de största globala trenderna inom kommunikationsbranschen är att managementkonsulter som Deloitte, PWC och Accenture börjar expandera sina erbjudanden inom just kommunikation och design.

På den nordiska marknaden har Accenture Interactive, konsultbolagets kreativa gren, varit speciellt aggressiva när det kommer till förvärv. 2015 förvärvade man e-handelsspecialisten Brightstep och förra året köpte man både The World Loves och Kaplan. Vid sidan av det har man även gett Adam Kerj, tidigare creative director på JWT Thompson i New York, uppdraget som kreativ ledare.

Nu aviserar man sitt fjärde nordiska förvärv genom den danska digitalbyrån Hjaltelin Stahl. Köpet innebär ytterligare ett steg mot att bygga den "Experience agency" som Accenture Interactive vill förverkliga. Hjaltelin Stahl är med 150 anställda en av Danmarks största oberoende byråer och har specialiserat sig på cross-channel och digitala kampanjer. På kundlistan finns bland annat varumärken som Arla, Coop, IKEA, Telia och Suzuki.

– För att nå framgång på dagens digitala marknad måste varumärken erbjuda upplevelser som skapar värde genom varje interaktion under kundresan. Förvärvet av Hjaltelin Stahl visar att Norden är en viktig strategisk region för Accenture Interactive, både när det gäller att utveckla kreativ talang och att utveckla vårt digitala erbjudande, säger Anatoly Roytman, europeisk chef på Accenture Interactive, i ett pressmeddelande.

Mattias Boman är sedan 20 år tillbaka managing director på Accenture Interactive i Norden. Boman lyfter fram det faktum att det på ett personligt plan fungerat bra mellan AI och Hjaltelin Stahl. Att byrån dessutom har ett digitalt fokus var ytterligare en faktor som vägde in. I förvärvet ingår även produktionsbyrån Pegasus.

– Hjaltelin Stahl har erfarenhet av att jobba både globalt och nationellt, precis som vi på Accenture Interactive. Initialt kommer fokus att ligga på den danska marknaden, berättar han för Resumé.

Boman lyfter även fram Hjaltelin Stahls credo "Logic & Magic" vilket han menar är en bra sammanfattning för vad byrån står för.

– Det ligger i deras DNA att skapa de mest kreativa och inspirerande kampanjerna som dessutom reflekteras i kundernas affär.

Köpet gör att Accenture Interactive, som sedan tidigare räknas som världens största digitalbyrå, blir en av de största byråerna på den nordiska marknaden.

– Det senaste sex månadernas förvärv har lett till att vi säljer helt nya typer av projekt och blir inbjudna till en typ av pitcher där vi tidigare inte varit aktuella. Det känns som att det finns en ökad förståelse för vårt sätt att se på världen och vad det är som differentierar företag mot deras konkurrenter, säger Mattias Boman.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Accenture Interactive

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.