Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Accenture Interactive förvärvar Kaplan

Publicerad: 12 November 2018, 11:29

Mattias Boman, managing director på Accenture Interactive tillsammans med Linda Hellström och Johan Nordenström, managing partners på Kaplan.

Med sitt andra köp på en dryg månad stärker Accenture Interactive sin kompetens inom datadriven marknadsföring, CRM och lojalitetsprogram.


Ämnen i artikeln:

KaplanAccenture Interactive

Konsultbolaget Accentures kreativa avdelning Accenture Interactive köper upp digitalbyrån Kaplan. Kaplan har de senaste åren ställt om sitt erbjudande från att främst fokusera på lojalitets- och CRM-system till att nu även inkludera strategi, analys och produktion inom datadriven marknadsföring. Bolaget, med 76 anställda, redovisade 2017 en omsättning på drygt 89 miljoner kronor med ett resultat på 9,2 miljoner kronor. På kundlistan har Kaplan varumärken som SJ, Scandic, Tele2 och Circle K.

Köpet kommer bara en dryg månad efter det att Accenture Interactive meddelade sitt förvärv av den digitala designbyrån The World Loves. Innan dess har konsultbolaget på den svenska marknaden förvärvat tjänstedesignbyrån Fjord och e-handelsspecialisterna Brightstep. Tidigare i höstas tillsatte de även Adam Kerj som CCO för den nordiska verksamheten.

I samband med köpet berättade Mattias Boman, managing director på Accenture Interactive Nordics, om den vilken typ av erbjudande de vill färdigställa.

– Accenture Interactive vill bygga "The experience agency", en typ av byrå som kan erbjuda den bästa upplevelsen i alla kundens kontaktytor med konsumenterna. Från att en konsument får vetskap om varumärket till att de genomför ett köp, vi vill ha kompetensen i alla led, Mattias Boman.

LÄS MER: Efter köpet av TWL – så ser Accenture Interactives nordiska strategi ut

Storleksmässigt är det Accenture Interactive Nordics största köp sedan köpet av Brightstep. På sikt är varumärket Kaplan tänkt att införlivas i Accenture Interactive, någon exakt tidsplan finns dock inte. Johan Nordenström, managing partner på Kaplan, lyfter fram det faktum att de i och med köpet kan operera i en större kontext.

– Tittar man på den marknaden som Kaplan befinner sig inom är det tydligt att det är en konkurrensfördel att befinna sig inom en plattform som är global, berättar Johan Nordenström för Resumé.

Johan Nordenström säger sig vara ödmjuk inför utmaningen i att gå från fristående bolag med egna spelregler till att fungera inom Accenture Interactive.

– Kommunikationsbranschen rör sig mot alltmer personalisering och det blir allt viktigare att bredda sin kompetens inom olika system och hur man jobbar tvärs över kanaler och team. Tillsammans med Accenture Interactive kan vi snabbt skala upp och möta de behov som finns hos våra kunder.

Mattias Boman säger i sin tur att köpet fört Accenture Interactive Nordics ytterligare ett steg närmare sin vision om "the experience agency"

– Det återstår fortfarande några få kompetenser men vi börjar närma oss en position där vi kan hantera i princip vilken typ av frågeställningar som helst.

Utöver Brightstep har Accenture Interactives köp, även utanför den nordiska marknaden, mest varit på den kreativa sidan. På så sätt sticker förvärvet av Kaplan, även om de i sitt erbjudande kan erbjuda kreativa tjänster kopplad till personaliserad marknadsföring, ut med sitt fokus på strategi, data och analys.

– Vi har haft en stark kompetens inom de områdena men kanske inte riktigt nått hela vägen fram i relationen mellan kund, kommunikation och data. Nu tror jag vi är redo att göra det, säger Mattias Boman.

Vilken typ av kunder är det som efterlyst den här typen av kompetenser?

– Vi har en stark position bland de stora B2C-bolagen och vi kommer fortsätta att bredda våra tjänster till dem. Framöver tror jag att både vi och Kaplan kommer att jobba mer tillsammans med B2B-bolag. Min uppfattning är att det segmentet kommit in i en mognadsnivå där man är redo för en mer avancerad tup av marknadsföring än tidigare, säger Mattias Boman.

Mattias Boman menar att det för B2B-bolag ofta finns ett glapp mellan den övergripande visionen som kommunicerats brett och vad som klarar av att påverka beslutsfattare.

– Där tror jag det finns jättemycket att göra baserat på insikter kring vilka beslutsfattarna är och vad som påverkar dem, säger han.

– Tittar man på byrånätverk som WPP och Dentsu kan man se en trend där de köpt byråer med CRM-kompetens och gett dem ledande roller inom nätverken, fortsätter Linda Hellström, managing partner på Kaplan.

De senaste åren har flertalet forskare dock varnat för en övertro på personaliserad och riktad marknadsföring. Flera rapporter har visat på hur en alltför smal kommunikation har svårt att driva tillväxt och på en varumärkesnivå nå ut riktigt effektivt. Det handlar naturligtvis inte om att göra det ena eller det andra, men att marknaden rört sig lite väl långt mot det personaliserade.

Hur ser ni på de utmaningarna?

– Det ska självklart inte gå överstyr, man måste hitta en balans mellan att se kunden och värna om deras integritet. Det är först när man har data om sina målgrupper som man kan skapa en riktig kundupplevelse som bidrar med det lilla extra, säger Linda Hellström.

Ingen av parterna vill kommentera köpeskillingen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

KaplanAccenture Interactive

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.