Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Acne bakom nya telefonnummer

Publicerad: 21 April 2009, 12:37

Icke-numeriska telefonnummer är stort i bland annat USA. Nu ska idén säljas in även i Sverige. Acne Advertising står bakom kampanjen som ska göra tjänsten känd på den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

Acne

Alfanumren, det vill säga telefonnummer baserade på företagsnamn, produkter och tjänster, etableras i Sverige genom ett samarbete mellan Alfatell och teleoperatörerna Telia, Tele2 och Telenor. Tjänsten är stor i länder som USA, Kanada och Australien. Nu ska den med hjälp av en kampanj från Acne Advertising även bli det i Sverige.

– Vi brukar jämföra de numeriska telefonnumren med ip-adresser. Det är lätt att förstå varför dessa ersattes med domännamn. Det är egentligen precis samma sak med telefonnummer och Alfanummer, säger Börge Lorentz Figenschau, försäljningschef på Alfatell.

Lanseringen sker imorgon, onsdag. Kampanjen består av pr samt print i DI och Dagens Media.
I Sverige har bland annat Carl Lamm, Pizza Hut, Apoteket, Resursbank och Pricewaterhousecoopers redan skaffat Alfanummer. Till exempel har Pizza Hut numret 771-PIZZAHUT.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Acne

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.